Auta se pomalu učí řídit sama. Zatím zvládají parkování

Radek Pecák Radek Pecák
1. 12. 2010 0:04
Také dokáží vrátit vůz zpět do vymezeného jízdního pruhu
Noční můra některých řidičů, kterým je parkování do mezery, je díky elektronice vyřešena
Noční můra některých řidičů, kterým je parkování do mezery, je díky elektronice vyřešena | Foto: Aktuálně.cz

Ta doba jednou přijde. Kamery, radary, navigační systémy a další technické vymoženosti dokáží bez problémů udržet vůz na silnici, hlídat si odstup od vozů vpředu a dokonce i vzadu a dojet s autem do stanoveného cíle bez nehody a přitom úsporněji a plynuleji než dokáže sebelepší řidič.

Letošní rok v mnohém napověděl, jak k tomu automobilky dojdou.

Zatím jsou to pochopitelně jen dílčí úkony, které auto dokáže převzít za člověka. Samozřejmě, že vymyšlené byly už dříve a také se některé z nich objevily v autech vyšších tříd už třeba před několika lety, ale byly to zpravidla ojedinělé výstřelky. Teď už začínají být mnohé systémy vzájemně propojené a celé to začíná dávat větší smysl.

Tlačítko start&stop se pomalu stává součástí základní výbavy
Tlačítko start&stop se pomalu stává součástí základní výbavy | Foto: Radek Pecák

Umí zabránit srážce

Asi nejpřevratnější novinkou je systém, se kterým přišlo jako první Volvo u svého XC 60. Dokáže v městském provozu při rychlostech kolem dvacítky zcela zabránit srážce s chodcem či jiným vozem. Stejný systém dostalo i letos představené Volvo S60 a kombi V60, a podobnou věc má například i nový Volkswagen  Passat.

Auto, když řidič nereaguje na zvukové a vizuální výzvy a třeba ani nemá nohu na brzdovém pedálu, samo v poslední chvíli prudce zabrzdí.

Když už se ale nehoda stane a jsou aktivovány airbagy, dokáže Citroën C5, ale i miniaturní C-Zero, sám na linku tísňového volání odeslat SMS s informací o nehodě a poloze vozu. Systém sice takto v ČR samočinně nefunguje, přesto příslušnou SIM kartu v sobě vozy mají.  

Elektronické systémy umí i další, pro majitele velkých a drahých aut, kteří se s nimi často pohybují ve městech, věc k nezaplacení: Umí samy zaparkovat. Začalo to tím, že auta uměla změřit a pak na displeji ukázat, zda je pro zaparkování příslušného vozu daná mezera dost velká, později Volkswagen Touran uměl samočinně podél nězaparkovat do místa u chodníku, pokud mezera odpovídala délce auta a půldruhému metru navrh a od příchodu Škody Superb a dalších nových velkých vozů z koncernu Volkswagen  už stačí mezera jen o 80 centimetrů větší než je délka auta. Nový Passat a například také Sharan už ale umí zaparkovat i kolmo k chodníku.

Vyučují ekologickou jízdu

Další oblastí, kde auta už sama rozhodují za řidiče, jsou systémy vedoucí ke snižování spotřeby a nižším emisím CO2. Systémy start&stop už jsou montovány do řady vozů (BMW, Land Rover,...) aniž by šlo o speciální ekologické verze typu greenline. Toto samočinné vypínání motoru při stání na křižovatkách lze zatím ještě vypnout, stejně jako systém Audi, kde automatická převodovka dostává informace od navigace a přizpůsobí řazení například tomu, že auto za pár sekund bude sjíždět z dálnice či na ni naopak najíždět.

Displej v Audi se tak trochu nenápadně ptá, zda toto všechno skutečně potřebujeme
Displej v Audi se tak trochu nenápadně ptá, zda toto všechno skutečně potřebujeme | Foto: Radek Pecák

Také se na displejích některých vozů Audi objevují informace o tom, které elektrické spotřebiče jsou v autě aktuálně zapnuté, a kolik to vlastně stojí řidiče na spotřebě. Auto tak vlastně psychologicky působí na řidiče, aby si například to vyhřívání sedadla už konečně vypnul. Další psychologickou zbraní jsou různá podbarvení displejů a ručičky ekonoměrů, která nabádají ke snížení tlaku pravé nohy na plynový pedál. 

Tyto systémy se samozřejmě přiřazují k těm, které již existují pár let. Což je například adaptivní tempomat (samočinně si hlídá odstup od vpředu jedoucího vozu  a tomu přizpůsobuje aktuální rychlost),  systém BLIS Volva sledující a upozorňující na vozidla v takzvaném mrtvém úhlu, kamera, která umí "přečíst" dopravní značky a zobrazit je v zorném poli řidiče například na head up displej, kamera pro noční vidění, která zvýrazní postavu chodce v jízdní dráze a světlomety, které se samy přepnou na tlumená světla v okamžiku, kdy další kamera zaregistruje světla jiníého vozu nebo třeba pouliční osvětlení. Z toho všeho plyne jednoduchá úvaha, že doba, kdy přinejmenším po dálnici budou auta jezdit zcela sama, není příliš vzdálená. 

 

Právě se děje

Další zprávy