Ta doba jednou přijde. Kamery, radary, navigační systémy a další technické vymoženosti dokáží bez problémů udržet vůz na silnici, hlídat si odstup od vozů vpředu a dokonce i vzadu a dojet s autem do stanoveného cíle bez nehody a přitom úsporněji a plynuleji než dokáže sebelepší řidič.
Letošní rok v mnohém napověděl, jak k tomu automobilky dojdou.
Zatím jsou to pochopitelně jen dílčí úkony, které auto dokáže převzít za člověka. Samozřejmě, že vymyšlené byly už dříve a také se některé z nich objevily v autech vyšších tříd už třeba před několika lety, ale byly to zpravidla ojedinělé výstřelky. Teď už začínají být mnohé systémy vzájemně propojené a celé to začíná dávat větší smysl.
Umí zabránit srážce
Asi nejpřevratnější novinkou je systém, se kterým přišlo jako první Volvo u svého XC 60. Dokáže v městském provozu při rychlostech kolem dvacítky zcela zabránit srážce s chodcem či jiným vozem. Stejný systém dostalo i letos představené Volvo S60 a kombi V60, a podobnou věc má například i nový Volkswagen Passat.
Auto, když řidič nereaguje na zvukové a vizuální výzvy a třeba ani nemá nohu na brzdovém pedálu, samo v poslední chvíli prudce zabrzdí.
Když už se ale nehoda stane a jsou aktivovány airbagy, dokáže Citroën C5, ale i miniaturní C-Zero, sám na linku tísňového volání odeslat SMS s informací o nehodě a poloze vozu. Systém sice takto v ČR samočinně nefunguje, přesto příslušnou SIM kartu v sobě vozy mají.
Elektronické systémy umí i další, pro majitele velkých a drahých aut, kteří se s nimi často pohybují ve městech, věc k nezaplacení: Umí samy zaparkovat. Začalo to tím, že auta uměla změřit a pak na displeji ukázat, zda je pro zaparkování příslušného vozu daná mezera dost velká, později Volkswagen Touran uměl samočinně podél nězaparkovat do místa u chodníku, pokud mezera odpovídala délce auta a půldruhému metru navrh a od příchodu Škody Superb a dalších nových velkých vozů z koncernu Volkswagen už stačí mezera jen o 80 centimetrů větší než je délka auta. Nový Passat a například také Sharan už ale umí zaparkovat i kolmo k chodníku.
Vyučují ekologickou jízdu
Další oblastí, kde auta už sama rozhodují za řidiče, jsou systémy vedoucí ke snižování spotřeby a nižším emisím CO2. Systémy start&stop už jsou montovány do řady vozů (BMW, Land Rover,...) aniž by šlo o speciální ekologické verze typu greenline. Toto samočinné vypínání motoru při stání na křižovatkách lze zatím ještě vypnout, stejně jako systém Audi, kde automatická převodovka dostává informace od navigace a přizpůsobí řazení například tomu, že auto za pár sekund bude sjíždět z dálnice či na ni naopak najíždět.
Také se na displejích některých vozů Audi objevují informace o tom, které elektrické spotřebiče jsou v autě aktuálně zapnuté, a kolik to vlastně stojí řidiče na spotřebě. Auto tak vlastně psychologicky působí na řidiče, aby si například to vyhřívání sedadla už konečně vypnul. Další psychologickou zbraní jsou různá podbarvení displejů a ručičky ekonoměrů, která nabádají ke snížení tlaku pravé nohy na plynový pedál.
Tyto systémy se samozřejmě přiřazují k těm, které již existují pár let. Což je například adaptivní tempomat (samočinně si hlídá odstup od vpředu jedoucího vozu a tomu přizpůsobuje aktuální rychlost), systém BLIS Volva sledující a upozorňující na vozidla v takzvaném mrtvém úhlu, kamera, která umí "přečíst" dopravní značky a zobrazit je v zorném poli řidiče například na head up displej, kamera pro noční vidění, která zvýrazní postavu chodce v jízdní dráze a světlomety, které se samy přepnou na tlumená světla v okamžiku, kdy další kamera zaregistruje světla jiníého vozu nebo třeba pouliční osvětlení. Z toho všeho plyne jednoduchá úvaha, že doba, kdy přinejmenším po dálnici budou auta jezdit zcela sama, není příliš vzdálená.