Nový diesel s mamutí silou. Audi slaví čtvrtstoletí TDI

Radek Pecák Radek Pecák
27. 7. 2014 16:00
Běžný výkon je 326 koňských sil, ale při plně sešlápnutém plynovém pedálu dostane řidič na několik sekund k dispozici ještě dalších dvacet prémiových koní.
Motor se dvěma turbodmychadly má výkon 326 koní a vůz s ním zrychlí z nuly na stokilometrovou rychlost během 5,1 sekundy.
Motor se dvěma turbodmychadly má výkon 326 koní a vůz s ním zrychlí z nuly na stokilometrovou rychlost během 5,1 sekundy. | Foto: Audi

Čtvrtstoletí od svého prvního představení slaví v těchto měsících motory TDI. Málokterá zkratka používaná v automobilovém světě si v našich končinách získala takovou proslulost jako tato tři písmena. Pro majitele aut vyráběných koncernem Volkswagen jsou synonymem pro úsporný a výkonný dieselový motor. Podle expertů značky Audi, která je v rámci největšího evropského výrobce aut nositelem technického pokroku, věhlas TDI ještě poroste.

V roce 1989, na autosalonu ve Frankfurtu, se motor s tímto označením poprvé objevil v sériovém voze. Bylo to Audi 100. Po nastartování se ozval typický klepavý zvuk dieselového motoru. Byl to řadový pětiválec o zdvihovém objemu 2,5 litru s výkonem 120 koní.

Audi 100 bylo prvním vozem, ve kterém byl v koncernu Volkswagen použit motor TDI.
Audi 100 bylo prvním vozem, ve kterém byl v koncernu Volkswagen použit motor TDI. | Foto: Audi

Na svoji dobu měl úžasnou spotřebu 5,7 litru na sto kilometrů a dokázal autu udělit rychlost téměř 200 kilometrů v hodině.

O dva roky později (v roce 1991) si pak v autě Audi 80 odbyl premiéru doslova kultovní motor 1,9 TDI s výkonem 90 koní, na který dodnes málem se slzami v očích vzpomínají zejména taxikáři.

Následovala řada dalších motorů TDI. Vrcholem pak bylo desetiválcové pětilitrové a dvanáctiválcové TDI s objemem šest litrů. To se montovalo do SUV Q7.

Tento pětiválec 2,5 l měl výkon 120 koní.
Tento pětiválec 2,5 l měl výkon 120 koní. | Foto: Audi

Motory TDI pohánějí i speciály TDI pro vytrvalostní okruhové závody. Například v Le Mans při tradiční čtyřiadvacetihodinovce letos opět zvítězil vůz Audi R 18, v jehož útrobách je kromě elektromotoru také šestiválec TDI s objemem válců 4,0 litru.

326 koňských sil plus prémie

Nyní, místo dortu s 25 svíčkami, si Audi nadělilo nejsilnější šestiválcový diesel v historii. Běžný výkon je 326 koňských sil, ale při plně sešlápnutém plynovém pedálu dostane na několik sekund řidič k dispozici ještě dalších dvacet prémiových koní. Namontován je do faceliftovaného modelu Audi A7 s označením 3,0 TDI Competition. Auto se začne prodávat na podzim a jeho cenovka je 1,975 milionu korun.

K 25. výročí motoru TDI Audi stvořilo speciální verzi modelu A7 Sportback.
K 25. výročí motoru TDI Audi stvořilo speciální verzi modelu A7 Sportback. | Foto: Audi

Během workshopu, který automobilka Audi připravila pro novináře ve švédském Malmö, si redaktor online deníku Aktuálně.cz mohl tento vůz krátce otestovat. Mamutí točivý moment 650 Nm je k dispozici v pásmu otáček od 1400 do 2800 a díky tomu, že se síla přenáší na vozovku prostřednictvím všech čtyř kol, je pružné zrychlení například při předjíždění vskutku impozantní.

Audi nyní ročně vyrábí do svých vozů přes 600 000 motorů TDI s objemy od 1,6 do 4,2 litru. Jejich počty přitom každoročně narůstají. Nejžádanější je dvoulitrový čtyřválec, ale ve větších modelech je obvykle namontován právě motor 3,0 TDI.

Právě ten hodlá Audi v blízké době zásadně inovovat. I když se zatím tají, kdy a v jakém voze to bude, Audi nechalo novináře během zmíněného workshopu krátce otestovat akcelerační schopnosti motoru 3,0 TDI,  který měl kromě klasického jednoho turbodmychadla poháněného výfukovými plyny (motor ve voze Audi A6 concept) či dvou (ve voze Audi RS5 TDI concept), ještě další turbínu, tentokrát ale roztáčenou elektromotorem.

Foto: Audi

Díky tomu nastane maximum dostupného točivého momentu motoru vozu podstatně dříve (už po 250 milisekundách), zatímco nyní se v Audi A6 s jedním turbem nejprve spalovací motor musí roztočit na 1500 otáček za minutu a v RS6 TDI se dvěma turby na 1250 otáček.

Budoucnost patří elektřině

Schopnosti obou koncepčních vozů si novináři mohli krátce vyzkoušet na uzavřené trati závodního okruhu. Soupeřem při akcelerační zkoušce byl vždy nejrychlejší kombík planety RS6 Avant. Po prvních dvaceti či třiceti metrech byly oba prototypy RS6 důstojným soupeřem, teprve pak se naplno projevila brutální síla 560 koní, které dodává přeplňovaný benzinový osmiválec.

Vývoj přeplňování motoru pomocí elektrického dmychadla již v Audi pokročil.
Vývoj přeplňování motoru pomocí elektrického dmychadla již v Audi pokročil. | Foto: Audi

Předběžné technické údaje konceptu RS 5 TDI ale uvádějí, že zrychlení vozu z nuly na stokilometrovou rychlost by mělo být přibližně čtyři sekundy, což je jen o desetinku horší údaj než u RS6. Navíc, i A6 s jediným klasickým turbodmychadlem se po přidání elektrického turba fantasticky zlepší v disciplíně zvané pružné zrychlení z rychlosti 60 na 120 kilometrů v hodině při zařazeném šestém rychlostním stupni. Z původních 13,7 sekundy se tento údaj stlačí o více než pět sekund.

Inženýři Audi pak chystají ještě další technické novinky, které se v budoucích vozech společně s agregáty TDI objeví. Například už výrazně pokročily práce na vlastním dieselelektrickém hybridu (podobný princip již využívá Peugeot).

A pokud dojde ropa pro výrobu klasické nafty, připravuje Audi ve spolupráci s americkou firmou výrobu syntetického paliva pro dieselové motory.

 

Právě se děje

Další zprávy