Asistenční služba Ředitelství silnic a dálnic bude asi zdarma k dispozici na dalších dálnicích

ČTK ČTK
8. 4. 2016 12:04
Bezplatná služba ŘSD zatím funguje pouze na dálnici D1 v úseku mezi Prahou a Brnem, kde jsou řidičům v nouzi připraveny pomáhat osádky čtyř automobilů. Následovat by mohly autostrády D2 (Brno-Břeclav), D5 (Praha-Rozvadov) a D11 (Praha - Hradec Králové).
Hlavním posláním posádek je zajistit bezpečnost posádkám vozidel v nouzi.
Hlavním posláním posádek je zajistit bezpečnost posádkám vozidel v nouzi. | Foto: Ludvík Hradilek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce rozšířit asistenční služby pro řidiče na další dálnice. Bezplatnou asistenci firmy využilo za dva měsíce na dálnici D1 na 250 lidí.

Nejčastěji dispečerům řidiči hlásí poruchy vozu nebo projíždějící řidiči upozorňují na odstavené vozidlo, případně na sražená zvířata. Na pátečním setkání s novináři to řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Podle něj jsou dosavadní výsledky fungování služby uspokojivé a společnost zvažuje její rozšíření.

Bezplatná služba zatím funguje pouze na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem, kde silničáři řidičům v nouzi pomáhají se čtyřmi vozidly. Pokud bude provoz služby efektivní, což plánuje ŘSD vyhodnotit v červnu, chce správce dálnic službu rozšířit na dálnice D2, D5 a hradeckou D11. Už nyní ale chce ŘSD spustit telefonickou informační službu, u které se budou moci řidiči informovat o aktuálních uzavírkách a komplikacích na dálnici, řekl Kroupa.

Zároveň ŘSD pracuje na vytvoření mobilní aplikace, která by řidičům v nouzi umožňovala jednoduše odeslat na Národní dopravní informační centrum (NDIC) informace s přesnou polohou a jeho operátoři by pak podle ní mohli automaticky na místo nehody poslat asistenční vozidlo. Nyní tyto podrobnosti zjišťují přímo od řidičů po telefonu operátoři.

"Zjišťují, kde stojí, v jakém stavu jsou, zda mají na sobě reflexní vestu a snaží se je dostat mimo dálnici," uvedl Kroupa. Zároveň uvedl, že zásahová vozidla ŘSD nemohou suplovat opravárenské firmy. S jednoduššími závadami nebo třeba s prázdnou palivovou nádrží ale umí řidičům pomoci.

Asistenční služba, kterou lidé platí v dálničních poplatcích, není v Evropě nic výjimečného. Samo ŘSD přiznává, že se inspirovalo v Rakousku a na Slovensku. V Česku začala služba fungovat 11. února. Asistenční služby řidičům poskytují dále pojišťovny nebo automotoklub ÚAMK. Vloni v létě pak vznikla jednotná linka pomoci řidičům na čísle 1224, která řidiče v nouzi spojí s asistenční službou jejich pojišťovny.

 

Právě se děje

Další zprávy