Už dva roky se v souvislosti s americkou společností Apple hovoří také o vývoji autonomního vozu. V roce 2014 firma spustila projekt Titan, do kterého kromě zhruba tisícovky zaměstnanců zapojila i bývalého manažera automobilky Ford Steva Zadeskyho. Firma si hlídala, aby se veřejnost o projektu mnoho nedozvěděla. Teď částečně odkrývá karty.
Vyplývá to z dopisu šéfa divize produktové integrity Applu Steva Kennera americkému úřadu NHTSA, který řeší bezpečnost na silnicích a určuje pravidla provozu. V něm manažer napsal, že jeho společnost „masivně investuje do strojového učení a automatizace, a to i v oblasti dopravy“.
Dopis apeluje na úřad v tom smyslu, aby co nejrychleji vypracoval pravidla pro provoz aut bez řidiče a hledal cestu spíš k flexibilním regulím. Tím by podle Kennera víc podpořil vývoj nových technologií a bezpečnostních systémů. Jako první o dopise informoval americký deník The Wall Street Journal, který ho zveřejnil.
Není velkým překvapením, že Apple nabádá úřad NHTSA, aby na přípravě regulí pro autonomní řízení spolupracoval i s dalšími světovými organizacemi. Výsledkem by měla být více sjednocená pravidla pro provoz aut bez řidiče.
„Náš názor jsme úřadu zaslali proto, že Apple silně investuje do autonomních systémů. Existuje mnoho potenciálních možností jejich využití, včetně dopravy. Proto chceme s NHTSA spolupracovat na stanovení nejvhodnějších regulí v daném odvětví,“ komentoval dopis mluvčí Applu Tom Neumayr.
Zároveň se ukazuje, že se Apple po dvou letech rozhodl svůj projekt posunout jinam, než se předpokládalo. Namísto vývoje kompletního vozu bez řidiče, jaký chystá například konkurenční technologická firma Google, se zaměří spíš na systémy pro samořídící vozy. Ty by potom mohl nabídnout automobilkám. Firma už o spolupráci jednala například se značkami BMW, Mercedes či McLaren. Steve Zadesky už projekt přezdívaný také jako „Apple Car“ opustil.
Firma dnes dodává svůj systém pro auta nazvaný Apple Car Play. Ten umožňuje propojení iPhonu s multimediálním systémem tak, aby pak řidič mohl ovládat své zařízení přes dotykovou obrazovku instalovanou ve voze. Car Play se mezi výrobci rychle rozšiřuje, používají ho i vozy Volkswagen včetně domácí Škody. Cesta k výrobcům je tedy otevřena.
Apple ovšem bude na poli aut bez řidiče čelit tvrdé konkurenci. Kromě rivala, jímž je firma Google, totiž připravuje autonomní řízení řada automobilek, které už roky testují své vozy v provozu. Nejdál jsou u Mercedesu nebo Volva, slibně vypadá Tesla. Ta ve svých vozech nabízí poloautomatické řízení, které je jedním z posledních kroků k plné automatizaci. Koncern Volkswagen si zase před nedávnem nechal patentovat systém autonomního řízení, do kterého může řidič kdykoliv zasáhnout.