Stejně jako výrobci umí připravit auta se stejnou karosérií pro běžné, ekologicky zaměřené i sportovní řidiče, zvládají totéž výrobci pneumatik.
O tom, jaké jsou v praxi rozdíly mezi nabízenými třemi typy letních pneumatik, které pneumatikářský gigant Bridgestone vyvinul pro běžné cestovní vozy, se mohli přesvědčit novináři v areálu mosteckého polygonu.
Postupně jsme tedy usedali do tří exemplářů Volkswagenu Golf aktuální generace, které měly na discích nasazeny pneumatiky o rozměru 225/45 R 17.
"Jedná se o rozměr, který je vhodný pro velké spektrum aut od menších rodinných až po manažerská," vysvětluje Jaroslav Třetina z tuzemského zastoupení Bridgestonu.
Přesto se každé auto během různých typů jízdních cvičení v rukou stejného řidiče chovalo jinak, neboť na každém byl namontován zcela jiný typ.
"V současné době máme k dispozici pro zájemce klasickou cestovní pneumatiku s označením Turanza T001, dále Potenza S 001 a pro nadšence Potenza Adrenalin.
Ještě než jsme se mohli vydat na trať tvořenou mokrými a suchými úseky, vyslechli jsme si krátkou přednášku o tom, jak se vlastně pneumatiky vyvíjejí, a jaká jsou kritéria při jejich posuzování.
"Existují tři základní bloky - jízda na suchu, jízda na mokru a dále oblast hluku a komfortu," vysvětluje Třetina.
Ty se pak dále dělí na menší sekce. Konkrétně při jízdě na suchu se zkoumá, jak pneumatika reaguje na pokyny od řízení, jaký má vliv na náklony vozidla, jak pomáhají při vyváženosti jízdního chování (neboli jakou mají schopnost podepřít přenos zatížení přední a zadní části vozidla při jízdě v ideální stopě) a rovněž jak je díky nim stabilní zadní náprava během náhlých změn směru.
Při jízdě na mokru se nejprve posuzují stejná kritéria jako na suché vozovce a ještě se k nim přidává parametr přilnavosti (schopnost přenášet na vozovku podélní a zejména boční síly) a odolnost vůči aquaplaningu.
Třetí oblastí je měření hlučnosti a vibrací, které se z pneumatiky přenášejí do vozidla.
Chování pneumatik jsme se pak poctivě snažili pochopit během jízdních cvičení, které pro nás pneumatikářští specialisté připravili.
Jízda na suchu obsahovala mimo jiné slalom, průjezd stále se uzavírající zatáčkou a vrcholem byl vyhýbací manévr, takzvaný losí test. Jak slalom, tak i náhlé vybočení jsme měli zvládat vždy v rychlostech mezi 50 - 60 kilometry v hodině.
Při jednom průjezdu bychom asi nebyli moc schopní chování pneumatik popsat, ale postupně si většina z nás začala uvědomovat, jaké konkrétní rozdíly mezi jednotlivými typy pneumatik jsou. Pro porovnání byla navíc připravena ještě trojice aut Seat Leon, což je podobně velké i zaměřené vozidlo jako Golf.
Turanza zajišťuje velmi příjemné cestování při klasickém způsobu jízdy. Výborně se chovala na mokrém asfaltu, na druhé straně v zatáčkách byly cítit její limity, což se projevilo i větším náklonem vozu. Pochvalovali jsme si ji ale během přejezdu cesty se schodovitě položenými betonovými panely. Tam příjemně pružila a byla rozhodně nejtišší. "Je z nabízených tří typů nežádanější. Volí ji přibližně dvě třetiny našich zákazníků," udává Třetina.
Potenza se velmi líbila těm, kteří jezdili s vysokým nasazením. Díky vyváženosti zajišťovala velmi předvídatelné chování jak při slalomu, tak i při vyhýbacím manévru, velmi dobře reagovala jak na suchu, tak mokru.
Ještě rychlejší reakci na řízení měla pneumatika Potenza Adrenalin. V zatáčkách však vzhledem ke své konstrukci dovolovala vybočení zádi do stran." Je to speciální typ pneumatik určený těm, kteří hledají tento specifický typ zábavy," vysvětluje Třetina. Také se jich ze všech tří typů prodává zdaleka nejméně. Pohodlná moc není. Při jízdě na panelce byla opravdu hlučná, a navíc vzhledem k tuhosti svých bočnic, nám tak trochu vytřásala duši z těla.
Ze všech tří typů nabízených pneumatik je tato posledně zmiňovaná v současné době na trhu nejlevnější. Lze ji pořídit řádově kolem 2300 Kč za kus. Cestovní Turanza má cenovky nastavené kolem 2700 Kč, sportovní Potenza bývá k mání většinou zhruba o jednu až dvě stokoruny dráže.