Aféra Dieselgate ceny ojetých škodovek a volkswagenů v českých autobazarech neovlivnila

Jiří Kaloč
28. 3. 2017 13:52
Jestli se zajímáte o ojetý automobil značek Škoda, Volkswagen, Audi nebo Seat s naftovým motorem, možná doufáte, že by u verzí s problematickým softwarem pohonných jednotek z aféry Dieselgate mohly být ceny o něco nižší, protože o tyto modely nebude mít nikdo zájem. Následující čísla prozrazují, že Češi s tím problém rozhodně nemají.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Do srovnávací tabulky byly vybrány modely Škoda Octavia, Yeti a Superb a také Volkswagen Passat poháněné dvoulitrovým turbodieselem řady EA 189 ve variantě o výkonu 103 kW, jehož řídící jednotka disponovala závadným softwarem.

Ten umožňoval nastavit speciální provozní režim při emisní zkoušce, takže motor vykazoval při laboratorním testu výrazně nižší emise než za plného výkonu v běžném provozu. Dlužno dodat, že nesrovnalosti v softwaru byly aktivní pouze u zkoušky měření emisí a neměly žádný vliv na jízdní výkony a parametry motoru v běžném provozu včetně výkonu i spotřeby.

V rámci analýzy byly automobily s takto postiženými motory rozděleny do tří skupin podle data ocenění. V první (skupina A) byly vozidla z března 2015 před aférou a ve druhé (B) vozidla ze září 2015, kdy byla aféra Dieselgate odhalena.

Ve třetí skupině (C) najdete vozy oceněné v březnu 2016. Tehdy se již mluvilo o tom, že se řídící jednotky postižených motorů musí přeprogramovat a že by s těmito vozy mohly být v budoucnosti problémy. Dalšími podmínkami pro přímé srovnání stejných modelů bylo stáří dva roky s nájezd okolo 50 tisíc km.

Foto: Aktuálně.cz

Zajímavé je srovnání cen především u první a třetí skupiny. Zatímco u Octavie, Yetiho a Passatu došlo k nárůstu ceny o několik stovek až tisícovek korun, hodnota dva roky starého Superbu druhé generace během roku klesla o více než 20 tisíc korun. Jak však bylo dále zjištěno, důvodem tohoto poklesu nebyla aféra Dieselgate ale skutečnost, že na trh přišla očekávaná třetí generace.

Průzkum provedla společnost Audatex, která se jinak zabývá kalkulací nákladů na opravy havarovaných automobilů. Zjištěné ceny uvedených modelů si najdete v přiložené tabulce, ze které vyplývá jednoznačný závěr, že nedošlo k žádnému propadu ani snížení obvyklých cen a zůstatkových hodnot těchto ojetých vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy