20 let od hokejového Nagana: Jaká auta tehdy kupovali Češi? Škoda ovládala trh, SUV nikdo nechtěl

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2018 7:31
Před 20 lety se zrodil pravděpodobně nejslavnější sportovní výsledek v historii České republiky. Hokejová reprezentace dokázala vyhrál olympiádu v Naganu, která dostala přezdívku Turnaj století. Následující grafika však nebude o hokeji, ale o autech. Zajímalo nás, jaká auta v roce 1998 ovládala český trh. Zapátrali jsme proto ve statistikách Svazu dovozců automobilů a našli zajímavá čísla. Že vládla Škoda, asi nepřekvapí, další místa by ale s ohledem na dnešní situaci tipoval jen málokdo.

Celkem se v roce 1998 prodalo 141 155 nových automobilů. 74 321 z nich, tedy téměř 53 procent trhu, patřilo do kategorie malých automobilů (ta byla tehdy souhrnná i s minivozy). 46 211 aut, tedy skoro 33 procent trhu, spadalo do nižší střední třídy. Dnes populární terénní vozy a SUV před 20 lety tvořily sotva dvě procenta trhu s novými automobily.

V roce 2017 se v České republice podle SDA prodalo 271 595 nových automobilů. Nejvíce, lehce přes 66 tisíc kusů, spadá do kategorie SUV a terénních vozů. To představuje přes 24 procent trhu s osobními auty. Následuje nižší střední třída s 56 431 vozidly, což je necelých 21 procent trhu. Malá auta, bez segmentu minivozů, drží necelých 18 procent trhu za 47 754 prodaných automobilů.

20. Kia

Elitní dvacítku roku 1998 otevírá jihokorejská Kia. Její pozice na českém trhu byla v nedávné minulosti zcela odlišná než dnes - před 20 lety prodal dovozce 620 aut, za loňský rok je to 9231 automobilů. Zpět do doby slavného naganského vítězství, kdy s 262 prodanými vozy vládla interním tabulkám kompaktní Sephia. Se 112 kusy stojí za zmínku i první generace SUV Sportage. Vedle těchto dvou se v nabídce značky vyskytovaly i malý model Pride (166 prodaných aut) a další řady s méně než stovkou prodaných vozů - Shuma a Clarus.

 

Právě se děje

Další zprávy