20 let od hokejového Nagana: Jaká auta tehdy kupovali Češi? Škoda ovládala trh, SUV nikdo nechtěl

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2018 7:31
Před 20 lety se zrodil pravděpodobně nejslavnější sportovní výsledek v historii České republiky. Hokejová reprezentace dokázala vyhrál olympiádu v Naganu, která dostala přezdívku Turnaj století. Následující grafika však nebude o hokeji, ale o autech. Zajímalo nás, jaká auta v roce 1998 ovládala český trh. Zapátrali jsme proto ve statistikách Svazu dovozců automobilů a našli zajímavá čísla. Že vládla Škoda, asi nepřekvapí, další místa by ale s ohledem na dnešní situaci tipoval jen málokdo.

Celkem se v roce 1998 prodalo 141 155 nových automobilů. 74 321 z nich, tedy téměř 53 procent trhu, patřilo do kategorie malých automobilů (ta byla tehdy souhrnná i s minivozy). 46 211 aut, tedy skoro 33 procent trhu, spadalo do nižší střední třídy. Dnes populární terénní vozy a SUV před 20 lety tvořily sotva dvě procenta trhu s novými automobily.

V roce 2017 se v České republice podle SDA prodalo 271 595 nových automobilů. Nejvíce, lehce přes 66 tisíc kusů, spadá do kategorie SUV a terénních vozů. To představuje přes 24 procent trhu s osobními auty. Následuje nižší střední třída s 56 431 vozidly, což je necelých 21 procent trhu. Malá auta, bez segmentu minivozů, drží necelých 18 procent trhu za 47 754 prodaných automobilů.

12. Citroën

Ani zdaleka takových výsledků jako dnes nedosahoval před 20 lety Citroën. Dáno je to mimo jiné šířkou nabídky, která neobsahovala pozdější populární modely C3 a Xsara Picasso, také ve střední a vyšší střední třídě už neměl dvojitý šíp nejmladší zástupce. Celkem si v roce 1998 majitele našlo 2386 nových Citroënů. 1031 z nich připadá na kompaktní řadu Xsara, 705 lidí se rozhodlo pro Saxo. Lídrem segmentu osobních dodávek se se 480 kusy a 32procentním podílem stalo Berlingo. Přes stovku prodaných aut si připsala ještě Xantia, jednotky kusů zapsaly řady ZX, Xatina, XM a Evasion. 

 

Právě se děje

Další zprávy