Frankfurt nad Mohanem - Akcie německé automobilky Volkswagen dnes padají o zhruba 20 procent a zaznamenávají jednu z nejhlubších jednodenních ztrát ve své historii. Trh reaguje na páteční obvinění amerických úřadů, podle kterých společnost falšovala u řady vozů údaje o toxických emisích.
Volkswagen je mateřskou společností české automobilky Škoda Auto.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Emise jsou pak během jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity, které jsou v USA pro oxidy dusíku přísnější než jinde.
Volkswagen musí kvůli těmto zjištěním stáhnout z amerického trhu do servisů půl milionu aut a za každý takto upravený vůz může dostat pokutu až 37 500 dolarů. To dává celkovou teoretickou částku přes 18 miliard dolarů (431 miliard korun). Firma už také oznámila, že v USA přestala dočasně prodávat vozy s dieselovým motorem.
Akcie Volkswagenu ztrácely po 12. hodině SELČ 19,5 procenta, čímž se dostaly na 129,75 eura. Z tržní hodnoty společnosti tak zmizelo asi 15 miliard eur.
Katastrofa překonává očekávání
Spolu s Volkswagenem prudce ztrácejí akcie sesterské automobilky Porsche i akcie dalších německých výrobců BMW a Daimler. Ty dnes uvedly, že se jich vyšetřování jejich konkurenta netýká. Německá vláda vyzvala domácí automobilky, aby americkým úřadům poskytly všechny informace nutné pro vyhodnocení kvality emisních údajů u jejich vozů.
Investoři se obávají, že zjištění o podvodech s emisemi může skupině způsobit problémy s odbytem a vést k odložení investic. Firma již sdělila svým americkým dealerům, aby zastavili prodej některých dieselových vozů, a stáhla na ně reklamy z internetu.
"Tato katastrofa překonává všechna očekávání," řekl agentuře Reuters Ferdinand Dudenhöffer, který vede Středisko automobilového výzkumu při Duisbursko-essenské univerzitě.
Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedení, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit.
Volkswagen má v plánu stát se do roku 2018 největším producentem automobilů na světě a v prvním pololetí se už skupině navzdory poklesu prodeje podařilo v prodeji vozů těsně překonat dosavadní světovou jedničku Toyotu. Rána pro pověst značky, jakou je skandál s emisemi, ale může podkopat tržby zejména na americkém trhu, kde začal Volkswagen zastavovat propad předešlých let.