Podcast Chytrého Česka
Číst článekŽáci někdy mají pocit, že ve škole nemají aktivní slovo. Aby byla škola zábavnější, musí cítit, že mají na výuku také vliv, tvrdí v podcastu projektu Chytré Česko pedagožka a vedoucí pracovní skupiny pro kodex učitele Zuzana Terry. Popisuje také, jak si udržet respekt ve třídě, jak docílit, aby byl vzájemný a žáci učiteli důvěřovali. „Dnešní děti vám respekt nedají zadarmo, jsou víc nezávislé,“ říká.
Čeští žáci chodí do školy nejméně rádi ze 38 zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. „Aby se to změnilo, musí mít pocit, že se učí něco, co má smysl a využití v životě,“ říká pedagožka Zuzana Terry. Měli by podle ní také cítit, že jsou ve škole respektováni.
„Respekt nikdy nemůže jít pouze z jedné strany. To je pak autorita, o které často mluví starší učitelé. Respekt musí být vzájemný. Je třeba ho nastavit hned od začátku, neprojevovat ho, jen když děti dostanou jedničku,“ uvádí. Učitel a žák nestojí podle ní každý na jiné straně. „Snažíme se o to samé. Chceme, aby se dětem v budoucnu dařilo,“ říká.
Domnívá se, že učitel musí být obezřetný, aby se neuchýlil k ponižování žáků, ale aby se na ně ani nepovyšoval. Liberálnější výchova, kterou v dnešní době část rodičů upřednostňuje, buduje u dětí větší sebevědomí. Podle Terry dokážou lépe přemýšlet o tom, co jim učitel řekne, a nepřijímají jeho výklad nekriticky.
„Pro učitele je práce s těmito dětmi složitější. Když je ale někdo vychováván respektujícím způsobem a rodiče ho nechávají rozhodovat se samostatně, dokáže pak lépe pracovat s odpovědností,“ popisuje.
Celý rozhovor si poslechněte na Soundcloudu nebo dalších podcastových aplikacích.
Pokud máte podnětnou připomínku k tématu nebo jste zaznamenali chybu či překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!
napište námChytré Česko je společný projekt Aktuálně.cz, Nadace České spořitelny a společnosti Google zaměřený na vzdělávání.