Přehledně: A co když nepůjde internet? Jak má fungovat elektronická evidence tržeb

Jak má fungovat online evidence tržeb?

1. Podnikatel zašle přes pokladní systém datovou zprávu o transakci finanční správě (PC, tablet, mobil, pokladna, …).
2. Finanční správa platbu zaeviduje a zašle potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky.
3. Podnikatel vytiskne účtenku (včetně unikátního kódu).
4. Zákazník převezme účtenku.
5. Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy.

Nejčastější otázky

Přes jaké zařízení bude možné transakce provádět?

Technické řešení vyžaduje zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet (PC, tablet, mobil, pokladna, pokladní systém, …), a připojení na internet v okamžiku přijetí platby. Bude na rozhodnutí podnikatele, jaké pokladní zařízení a software zvolí, pokud zajistí splnění povinnosti odeslat datovou zprávu a vydat účtenku.

Jaké údaje dostane daňová správa?

- DIČ
- označení provozovny a pokladního zařízení
- číslo účtenky
- datum a čas
- hodnota tržby
- částka bez DPH a DPH
- bezpečnostní a podpisový kód

Půjde provést storno?

Informace o stornu se odešle na server finanční správy a bude evidována jako záporná tržba.

Co když nepůjde internet?

Zákazník dostane účtenku v každém případě. Při krátkodobém výpadku spojení totiž bude moci podnikatel vydat účtenku bez unikátního kódu přiděleného finanční správou. Údaje o transakci bude muset správě zaslat nejpozději do 48 hodin po uskutečnění transakce. Pokud není možné tržby evidovat online dlouhodobě (příklad stánku se suvenýry v horách bez připojení), pak může správce daně udělit výjimku z online evidence, přičemž podnikateli zůstane povinnost vystavovat účtenky a odesílat pravidelně data o transakcích.

Koho se online evidence bude týkat?

Tržby budou evidovat poskytovatelé pohostinských, stravovacích a ubytovacích služeb, obchodníci velkoobchodu a maloobchodu, kteří inkasují hotovost, platby kartou, šeky, směnky nebo obdobná platidla. A to postupně, po jednotlivých vlnách.

Koho se online evidence naopak týkat nebude?

Z evidence budou vyloučeny tržby státu, krajů nebo obcí, pošt, bank, pojišťoven, investičních a penzijních fondů a také tržby energetických a vodárenských firem. Evidovat se nebudou ani tržby ve školních jídelnách, na palubách letadel, z jízdného na železnici nebo jízdného placeného v dopravních prostředcích a také z provozování prodejních automatů a veřejných toalet.

Přes jaké zařízení se mají platby provádět? Půjde provést storno? Dostane zákazník účtenku, i když nepůjde internet? Seznamte se s detaily chystané online evidence tržeb, kterou v únoru schválili poslanci.
Autor Štěpán Plaček, Tomáš Kunc