Podcast Chytrého Česka
Číst článekIntegrace ukrajinských studentů se podaří, věří ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Školám se podle něj budou hodit zkušenosti z covidového období, kdy musely pružněji reagovat. České školství je ale dlouhodobě na průměrné úrovni, nevyužívá příležitostí a nereaguje na pokrok a změny ve světě, říká v podcastu Index prosperity. Mluvil s ním komentátor Aktuálně.cz David Klimeš.
Školy musí podle Zatloukala počítat s tím, že významná část ukrajinských dětí, které s rodiči uprchly před ruskou agresí, v Česku zřejmě zůstane. "Od příštího roku bychom měli plánovat jejich integraci do běžných tříd. Ale měli bychom příchod utečenců koordinovat tak, že budou umisťováni v rámci celé České republiky. Abychom nevytvářeli tlak na školy, kde se tyto děti budou koncentrovat, a abychom do budoucna nevytvářeli segregované školy," upozorňuje.
Audioverzi si můžete přehrát zde.Zdroj: Aktuálně.cz
Zkušenosti z předchozích dvou let a epidemie covidu se podle něj budou školám hodit i nyní při začleňování dětí z Ukrajiny. Podstatná bude zejména výuka češtiny, aby se žáci v září mohli zapojit do běžných tříd. Kurzy se podle něj mají konat i o letních prázdninách. Inspektor připomíná loňské pocovidové doučovací a socializační tábory, na které stát přispíval.
"Na velký příliv dětí ze zahraničí ale připraveni nejsme. Ale musíme vytvářet kapacity pro to, abychom to zvládli. Investice může být nepochybně velkou příležitostí jak pro děti samotné, tak i pro budoucí společenské přínosy," míní Zatloukal.
Větší problém vidí ústřední školní inspektor v dlouhodobých restech, což potvrzuje i nový Index prosperity, který umisťuje kvalitu českého vzdělávání a výzkumu až na 13. místě z 27 zemí Evropské unie. Velkým problémem jsou mimo jiné zvětšující se nerovnosti v českém školství. Potenciál mnoha žáků není plně využitý, a zbytečně se tak snižuje jejich šance na budoucí úspěšný život. "Jako bychom silným autem jezdili jen na půl plynu," přirovnává Zatloukal.
Že je české školství na průměrné úrovni, podle něj potvrzují i výsledky mezinárodních šetření o znalostech a dovednostech žáků. "Dosahujeme dlouhodobě průměrných výsledků. Dvacet let, co zjišťování probíhají, naše výsledky oscilují na podobných úrovních. Vypovídá to o tom, že náš vzdělávací systém stagnuje a příliš nereflektuje společenský a technologický pokrok, který kolem nás probíhá. Příležitostí příliš nevyužíváme," říká.
Polsko nebo pobaltské státy se přitom posunuly kupředu. "Ujíždí nám vlak. Když se podíváte na výsledky těchto zemí před patnácti dvaceti lety, tak byly za námi. Ale provedly celou řadu zásadních proměn ve vzdělávacím systému. My pořád máme pedagogiku přelomu 20. a 21. století, ale už jsme ve druhé dekádě 21. století," podotýká Tomáš Zatloukal.
Poslechněte si podcast s Tomášem Zatloukalem ve službě Soundcloud.
Fotografie: Economia / Honza Mudra.
Pokud máte podnětnou připomínku k tématu nebo jste zaznamenali chybu či překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!
napište námChytré Česko je společný projekt Aktuálně.cz, Nadace České spořitelny a společnosti Google zaměřený na vzdělávání.