Česko potřebuje vzdělané lidi, jinak se z něj nikdy skutečně bohatá země nestane. Proto by měly být investice do školství absolutní prioritou. Jak ale ukazují data, opak je pravdou. Kvalita učitelů klesá, znalosti dětí se zhoršují. České školy se místo pramenů poznání stávají spalovnami dětských talentů.
Číst článekV Česku chodí do škol rádo pouze 68 procent dětí, což je nejhorší výsledek ve vyspělém světě. Děti v zahraničí chodí do školy rády v průměru v 86 procentech případů.
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Učitelé nejsou dostatečně kvalifikovaní, trpí frustrací, zavaluje je administrativa a jejich povolání si lidé neváží.
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Češi hloupnou, a navíc zdražují. Pro zahraniční firmy je to jasný vzkaz: K nám nechoďte a výzkumná centra umístěte třeba do Polska, kde jsou lidé stále chytřejší, a navíc oproti Čechům levnější.
Na spodní ose jsou výsledky žáků devátých tříd v matematice v rámci PISA testů, kdy za velmi dobré výsledky lze považovat ty nad 500 bodů. Na levé ose jsou náklady práce v eurech na hodinu na zaměstnance
Zdroj dat: TIMSS 2015, SKAV, ČŠI
Češi se drží hesla: Kdo umí, ten dělá, a kdo neumí, ten učí. Jinak si lze jen stěží vysvětlit, že Česko platí své učitele nejhůře ve srovnání se zbytkem vyspělého světa. Důsledkem je, že učit chodí zpravidla lidé, kteří mají při přijímacích zkouškách na vysoké školy nejhorší výsledky.
Graf ukazuje kolika procent průměrné mzdy všech vysokoškolsky vzdělaných lidí dosahuje průměrný plat učitele druhého stupně základních škol.
Zdroj dat: OECD 2017
Budoucnost dětí není v Česku priorita. Naznačuje to fakt, že český stát patří k zemím, které do vzdělávání investují málo. V rámci vyspělých zemí světa jsou investice šesté nejnižší.
V grafu jsou průměrné výdaje na jednoho žáka ročně v eurech. Částky jsou přepočtené tak, aby zohledňovaly fakt, že v každé zemi jsou rozdílné ceny.
Zdroj dat: OECD 2017
V Česku přibývá dětí, které předčasně opouští vzdělávací systém. Nyní už šest dětí ze sta skončí se základní školou. V Ústeckém a Karlovarském kraji poměr vystoupal dokonce na 17 dětí ze sta, což je šestkrát více než v Praze. Takový trend je v Evropské unii výjimečný.
Zdroj dat: OECD
Zdroj dat: OECD
Výsledky vzdělávacích testů ukazují, že v Česku jsou propastné rozdíly jak mezi regiony, tak mezi jednotlivými školami. V rámci regionů je největší rozdíl konkrétně v přírodovědných znalostech mezi Prahou a Karlovarským krajem. Zároveň se výrazně zhoršují výsledky na učilištích a středních odborných školách.
Většina Čechů si nepřeje vědět víc o vědě, zdraví ani medicíně a není ochotna si o těchto tématech hledat jakékoliv informace. Nezajímá je ani politika. Vyplývá to z průzkumu Wellcome Global Monitor a OECD. České školy v lidech nedokážou probudit touhu po poznání ani zájem o směřování vlastní země.
Pokud máte podnětnou připomínku k tématu nebo jste zaznamenali chybu či překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!
napište námChytré Česko je společný projekt Aktuálně.cz, Nadace České spořitelny a společnosti Google zaměřený na vzdělávání.