Žaluda přežije a teď chce především prodávat majetek Českých drah

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
28. 1. 2013 14:50
Žaluda také chce, aby stát jasně řekl, co bude dopravou kusových zásilek po železnici. Ta táhne do obrovské ztráty dceřinou firmu ČD Cargo. Její situaci by podle Žaludy mělo řešit snížení poplatku za užívání železnice.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - I když se pod šéfem jedné z největších tuzemských státních firem otřásá křeslo prakticky už pět let, tedy co je ve funkci, dostane Petr Žaluda zelenou k další pětiletce v čele Českých drah.

Obnovení kontraktu posílí šestačtyřicetiletého Žaludu, jak vyplývá z jeho výroků pro Insider, aby konečně prosadil klíčový bod svého manažerského plánu pro příští roky. Tím je prodej mnohamiliardového drážního majetku a získání peněz, které nalije do další obnovy vozového parku.

Žaluda je pod tlakem hlavně od soukromých podnikatelů, kteří se snaží prorazit v osobní přepravě. Nejvíce slyšet je majitel společnosti Student Agency Radim Jančura.

I když v určitých momentech Žaludovy kariéry zastánců jeho odvolání z firmy výrazně přibývalo, nakonec krizi vždycky ustál. Podle dostupných informací má nyní dostatečnou politickou podporu, ale hlavně proto, že se za něj politikům nepodařilo najít vhodného kandidáta, na kterém by se shodli.

Jak řekl Žaluda Insideru, za svůj hlavní cíl nyní považuje právě zpeněžení majetku Českých drah. „Máme obrovský majetek, se kterým nemůžeme nakládat. Pozemky pod kolejemi, nádraží, kam už dnes jezdí také soukromí dopravci. Jde o majetky za desítky miliard korun, jež se musí reálně ocenit, a rozhodnout, co s nimi. K tomu musí zavelet ministr dopravy. Ale doufám, že tento proces bude během letoška zahájen,“ řekl Žaluda. Kromě pozemků pod kolejemi, jejichž účetní hodnota činí 20 miliard korun, či 900 nádraží se ČD hodlají zbavit některých dceřiných firem.

Žaluda také chce, aby stát jasně řekl, co bude dopravou kusových zásilek po železnici. Ta táhne do obrovské ztráty dceřinou firmu ČD Cargo. Její situaci by podle Žaludy mělo řešit snížení poplatku za užívání železnice.

„My přepravujeme asi 70 milionů tun zboží a platíme za to Správě železniční dopravní cesty asi 2,5 miliardy korun. Po silnici jede 400 miliard tun a dopravci zaplatí za mýto 8,5 miliardy. Je tu disproporce. Takže: buď to stát srovná, nebo tuto přepravu nemůžeme dělat,“ tvrdí šéf drah.

Ztrátové ČD Cargo už loni propustilo asi 600 lidí, ořezávání nákladů dál pokračuje, podle Žaludy je ale bez systémové změny obrat v hospodaření nereálný. Situaci se chystá tento týden vysvětlovat na tripartitě a v Hospodářském výboru sněmovny.  „Je to na rozhodnutí státu, jestli vozit zboží po železnici, nebo ne. Když stát řekne, že ano, musí srovnat podmínky a to může udělat formou slevy na dopravní cestu. Nebo řekne, že ne, a pak Cargo tento segment v nějakém horizontu opustí,“ prohlásil Žaluda. Ve hře je tak i propouštění až pěti tisíc lidí.

Konečné stanovisko nového ministra dopravy Zbyňka Stanjury k tomu, co dál s Českými drahami, resp. Žaludovým konceptem, není zatím známo. Ministr dal najevo, že není pro převedení pozemků pod kolejemi na Správu železniční dopravní cesty ve dvacetimiliardové účetní hodnotě, kloní se spíš k převodu za symbolickou korunu. Ostatně mnohamiliardový prodej by nepochybně jako nepovolené zvýhodňování státní firmy napadli její konkurenti, kteří se od loňska pokoušejí nabourat monopol státních drah v osobní přepravě. Nový ministr ale zatím žádnou jasnou koncepci rozvoje největší firmy svého resortu nenastínil.

Právě absenci jasné strategie státu jako vlastníka Českých drah považuje Žaluda za jeden z problémů, jež komplikují jeho roli. Způsobena je mimo jiné tím, že se během pěti let od jeho jmenování do čela Českých drah vystřídalo celkem sedm ministrů dopravy, takže žádný z nich vlastně nestihl žádnou koncepci prosadit.

Co naopak Petr Žaluda považuje za úspěch svých prvních pěti let v čele drah? „Určitě se za tu dobu podařilo České dráhy stabilizovat. Tedy zajistit jim dlouhodobé smlouvy s ministerstvem dopravy a s kraji. Dříve se tu žilo z roku na rok, nebylo možné dlouhodobě plánovat. Také jsme do ČD přinesli standardní účetnictví. Společnost má rating, vydala mezinárodní obligace. A podařilo se jí nastartovat obnovu vozového parku,“ uvedl Žaluda. Zatímco v době jeho nástupu bylo průměrné stáří vlaků kolem 30 let, za Žaludova panování se podařilo zastaralost stáhnout na 23 let. Západoevropský průměr je ale stále výrazně jinde: kolem 15 let.

Hospodaření Českých drah se během Žaludova působení sice zdánlivě zlepšuje, největší vliv na zisk či ztrátu skupiny ale mají transakce s majetkem. V roce 2008 dráhy vykázaly zisk 2,3 miliardy jen díky masivnímu odprodeji majetku, za oba následující roky oznámila skupina zhruba miliardovou ztrátu. Předloňský téměř půlmiliardový zisk opět táhl hlavně prodej majetku. Výsledky roku 2012 nechce zatím Žaluda odhadovat, uvedl pouze, že předpokládá meziroční zvýšení tržeb. „I přes nástup konkurence počet přepravených osob stoupá, tržby by měly být vyšší zhruba o tři procenta,“ řekl.

Zuzana Kubátová Tereza Holanová

 

Právě se děje

Další zprávy