Objev dne - Podle původních plánů se mělo už skoro rok stavět – velké centrum za 400 milionů korun pro vědce a techniky. A s ním i v Česku nevídaný větrný tunel pro testování automobilů. Technologický park v Milovicích na Nymbursku se místo toho začne budovat teprve během příštích týdnů. Projekt podpořený historicky druhou nejvyšší evropskou dotací na rozvoj podnikání v Česku se loni zadrhl na výběrovém řízení: zvítězila zcela nová firma bez zaměstnanců. Zato s majitelem, který měl v té době jedinou další dohledatelnou podnikatelskou zkušenost – e-shop s elektronickými cigaretami. Zakázka pro pana Pechu Tunel s laboratořemi a kancelářemi staví obecně prospěšná společnost VTP AT Milovice, složená z různých podnikatelů a vědců z Českého vysokého učení technického. Má zaplnit „díru na trhu“: v Česku chybí zařízení, na kterém je možné zkoušet aerodynamiku automobilů – a navíc proudem vzduchu o rychlosti až 180 kilometrů. Po prvním, neúspěšném tendru, který musela společnost zrušit, se prý už teď schyluje ke stavbě. „Začneme ještě v březnu,“ potvrdil šéf projektu Ondřej Štefan. Opakovaný pokus, jak drahý a od začátku problémový projekt dokončit, má jednu vadu: až příliš se podobá první soutěži, kvůli níž úřady investorské společnosti pohrozily, že evropskou dotaci nedovolí proplatit. Loni na jaře partnerský deník HN doložil, že společnost VTP AT Milovice chtěla náročnou stavbu svěřit „eseróčku“ Aerodynamics – firmě založené těsně před vyhlášením zakázky. Firma byla navíc jediným zájemcem, jehož nabídka se ve finále hodnotila. I velké stavební společnosti totiž odradila podmínka, že zakázku smí dostat jen ten, kdo už v minulosti takové tunely postavil. „Rozhodli jsme se nabídku nepodat z důvodu chybějících referencí,“ potvrdil například Michal Talián z Hochtief CZ. Co nezvládli zavedení hráči na trhu, to měl dokázat majitel neznámé firmy Aerodynamics Jaroslav Pecha: brněnský podnikatel by za 200 milionů postavil dům a technické zázemí, tunel za dalších 200 milionů by mu dodala americká společnost Jacobs. „Má pro nás zajistit stavbu aerodynamického tunelu včetně baráku – na klíč, se vším všudy. A jak on to udělá, je mi ve finále jedno, pokud dodrží podmínky smlouvy,“ odrážel pochybnosti šéf Jan Rakušan, předseda dozorčí rady VTP AT Milovice. Jenže nepřesvědčil například úředníky ministerstva financí, kteří měli podezření na neférovou soutěž: nic prý společnosti nebránilo, aby soutěžila zvlášť stavbu budovy a zvlášť dodávku tunelu. Protože jinak hrozilo, že při zpětné kontrole evropští auditoři nedoporučí 400milionovou dotaci proplatit. „Riziko bylo velice vysoké,“ řekl loni tehdejší náměstek ministra financí Miroslav Matej. Musí spěchat, nebo přijde trest Opakovaný tendr, který nyní vyhrály česká společnost Prominecon a Korex Networks ze Slovenska, se přitom odehrál na stejné principu: také se soutěžil dohromady tunel i stavba. Prominecon je stavební společnost, Korex Networks je zase IT firma. Kdo jim dodá technicky náročný větrný tunel, nyní nejde zjistit. Manažeři Korexu odkazují na Prominecon, jeho mluvčí včera řekla, že dokáže odpovědět během několika dnů. Investorskou společnost VTP AT Milovice tlačí čas, protože podle dotačních pravidel musí park dokončit ještě letos. Nebo si v nouzi požádat o výjimku do poloviny příštího roku. „Žadatel by porušil rozpočtovou kázeň a musel by vrátit vyplacené prostředky,“ popsal mluvčí ministerstva průmyslu Filip Matys, jaké sankce by jinak přišly. Ani radním v Milovicích, které společnosti pro její záměr prodaly pozemek v bývalém prostoru po sovětské armádě, se průtahy nelíbí. „Čekáme, jestli se tam vůbec začne něco dít,“ řekl starosta Lukáš Pilc. Podle plánu VTP AT Milovice mají ve středních Čechách testovat svoje vozy i přední evropské automobilky. A i tím si prý na sebe tunel vydělá. Nic bližšího ale o svých dojednávaných zákaznících společnost nesdělila. I Škodovka, vzdálená jen třicet kilometrů, se k možnosti testování v Milovicích zatím vyjadřovala neurčitě. Vojtěch Blažek, Petr Koděra