Objev dne – Deník Insider získal dosud tajený seznam 12 firem, které si na ministerstvu obrany vyzvedly dokumentaci k prodeji osmi nepotřebných letounů L-159.
Vedle zavedených zbrojařských obchodníků, jako je Omnipol, Max Merlin nebo Real Trade Praha, jsou na něm i neznámé společnosti (například „eseróčka“ Lotar CZ nebo Nefele). A to do té míry neznámé, že nic neříkají ani prezidentovi Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřímu Hynkovi.
Samostatnou kapitolou na seznamu je pak samotný výrobce letounů Aero Vodochody, který letadla armádě prodal a teď by na nich chtěl vydělat znovu.
„O přeprodeji letadel jsme už v minulosti jednali po celém světě,“ řekl Insideru ředitel Aera Ladislav Šimek s tím, že firma k letadlům nabízí i výcvik pro piloty, což v minulosti využilo třeba Maďarsko.
„Nějaké zájemce v zahraničí máme. Je ovšem otázkou, nakolik je to vážný zájem a nakolik chiméra. Máme určité scénáře využití, ale konkrétní projekt ještě není jistý,“ konstatoval Šimek.
Obdobně opatrně mluví většina firem ze seznamu, když je Insider kontaktoval. Obecně hovoří o tom, že potenciálního zájemce mají, ale žádný jistý obchod ještě uzavřen není. Firmy také avizují zájem o více bitevníků, ale konkrétní počet v této fázi neuvádějí.
„Máme zájem o víc strojů,“ řekl Insideru například Josef Michálek, jednatel společnosti Real Progres.
Nesdílné jsou firmy i proto, že na podání konkrétní nabídky mají čas do 9. ledna a do té doby nechtějí před konkurencí ukázat své karty. Z dosavadních komentářů ale vyplývá, že významnou roli bude hrát i to, kolik bude stát zprovoznění strojů, které stojí dlouhé roky v hangáru.
Pro zájemce už byla zorganizována prohlídka nabízených letadel a do areálu Aera Vodochody na ni dorazili zástupci osmi z dvanácti firem, přičemž dvě nepřítomné společnosti vzkázaly, že stroje znají.
Další z nezúčastněných, firma Real Trade Praha, dokonce odmítla potvrdit, jestli má o nabízené letouny zájem, byť si na ministerstvu obrany potřebné podklady zakoupila.
„Informace, jakých tenderů se účastníme či jaké projekty chystáme, neposkytujeme, protože by šlo o důležitou informaci pro naši konkurenci,“ sdělil e-mailem zástupce firmy Vít Paulíček.
Real Trade Praha má spolu s STV Group s obchodem s armádním majetkem jednu špatnou zkušenost. Zkraje roku 2008 koupily od ministerstva obrany vyřazená letadla Tu-154 za 71, respektive 136 milionů korun. Jenže z prodeje do ciziny sešlo, takže oba stroje dodnes stojí na letišti ve Kbelích a firmy navíc platí každý rok asi půl milionu korun za pronájem tohoto „parkoviště“.
Vývoz do zahraničí je jednou ze základních podmínek současné veřejné soutěže na osm L-159. Pokud se to nepodaří, musí je firmy do konce roku 2015 zlikvidovat.
To, že by se stroje mohly použít na náhradní díly, nevyloučila společnost THT Ostrava, která se mimo jiné zabývá výrobnou sestav teflonových hadic pro letecký průmysl.
Jak psal Insider v úvodu, velkou neznámou v seznamu jsou společnosti Lotar CZ a Nefele, o nichž nejsou prakticky žádné veřejně dostupné informace. Společnost B.V.S. má v centru Prahy obchod se zbraněmi, na e-mailem zaslané otázky k L-159 nereagovala.
V této souvislosti je zapotřebí upozornit, že u armádních zakázek bývá obvyklé, že si podklady k nabízenému zboží koupí za pár tisíc korun i takoví zájemci, kteří o obchod ve skutečnosti nemají zájem. Chtějí mít však přehled o tom, co se děje v jejich oboru.
Oslovený odborník na zbrojařské obchody pak odhaduje, že skutečný zájem bude mít asi polovina z 12 firem na seznamu.
Pro úplnost dodáváme, že nabízených osm letounů nemá nic společného s plánovaným obchodem s Írákem, který projevil zájem o 24 nových bitevníků. Než by se stroje vyrobily, dostal by 4 nepotřebné stroje.
V hangáru v areálu Aera Vodochody přitom stojí 36 nepotřebných letadel, za jejichž údržbu platí ministerstvo obrany desítky milionů korun ročně.