Přišlo Ali-babí léto

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
21. 9. 2014 19:06
Co má společného současný vstup čínského internetového ochodu na akciový trh s někdejším startem akcií Facebooku?
Foto: Tomáš Kunc

Glosa - Po letním růstu akciových trhů přišlo v druhé polovině září Ali-babí léto. Snad nikomu nemohl uniknout největší vstup nového titulu na akciový trh (IPO) čínského internetového obchodníka Alibaby. Komentáře jsou plné analýz, kalkulací, odhadů a slibů. Ale není vůbec od věci podívat se na tuto událost z většího odstupu a porovnat ji třeba s burzovním startem akcií Facebook. Mohou nám něco říci nejen o rozdílech zmíněných titulů, ale hlavně o stavu akciových trhů.

Každý svého farmáře, každý farmář svou Alibabu.

Neunikla Vám iniciativa Asociace soukromého zemědělství ČR „Najdi si svého farmáře“? Racionální impulz, který má pomoci českým pěstitelům i spotřebitelům naplnit nejběžnější a základní potřebu – zajištění kvalitních potravin.

Pak v tomto duchu, ale ne v reklamě, ale přímo v životě, žila Alibabou veřejnost a nejen v USA. Každý chtěl svou akcii Alibaby, neboť „TO“ se najednou stalo jednou z hlavních potřeb. Dobře vyhnojené akciové trhy, vždyť jsou mnohdy na svých historických maximech, totiž jakoby slibují všem dobrou úrodu. A každý teď chce být zahradníkem. To je sice úchvatné, ale snadno se přitom ztrácí rozum a cit pro rizika. Bubliny se mohou nafukovat.

Pár dalších postřehů v porovnání s Facebookem.

Možná trochu nesouvisle upozorněme ještě na tři postřehy:

1)Facebook znal každý, Alibabu nezná nikdo.

Na mysli je skutečnost, že u IPO Facebooku měla drtivá většina veřejnosti praktickou zkušenost nebo alespoň dosti konkrétní představu o fungování osobního profilu na Facebooku. Kupovali jste si však někdy něco přes čínský internetový obchod? Snad není mýlkou, když řekneme, že v Evropě a v USA ne. Na Alibabu se jen promítl obrázek všech Amazonů, eBayů, Mallů atd.

2) Mark nebyl Jack.

Charakter osobností protagonistů obou zmíněných firem se projevil také. Mark Zuckerberg uváděl Facebook na burzu tak trochu z donucení, sám to nepotřeboval. Byl sice tváří IPO, ale se svitou manažerů za ním, kteří mávali z pódia s vidinou na v dolary proměněné akcie Facebooku na účty za nové domy a auta.

Jack Ma přišel sám. O to více nadšený, vždyť chce být ve Spojených státech větší než maloobchodní řetězec Walmart (To neznamená, že to tak bude).

3) Technicky lépe zvládnutá Alibaba.

V případě Alibaby bylo IPO bez zaškobrtnutí, u Facebooku selhal systém a nějakou dobu nebylo možno vypořádat obchody. Navíc zde nebyla žádná pochybení insider informací, která doprovázela bezprostřední minuty před startem Facebooku.

Petr Hlinomaz

 

 

Právě se děje

Další zprávy