Praha je v pasti za 22 miliard

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
18. 9. 2013 14:16
Pokud si pražský dopravní podnik dosud dělal naděje, že by se ve složitých finančních časech zbavil závazku v podobě odběru 250 tramvají od Škody Transportation, pak nyní dostaly možná poslední ránu.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne – Pokud si pražský dopravní podnik dosud dělal naděje, že by se ve složitých finančních časech zbavil závazku v podobě odběru 250 tramvají od Škody Transportation, pak nyní dostaly možná poslední ránu.

Nový posudek právníků manažerům dopravního podniku potvrdil, že smlouvy se Škodovkou jsou prakticky nevypověditelné. Odstoupit od smlouvy lze pouze v případě, pokud Škoda Transportation při dodávkách výrazně pochybí.

Dopravní podnik má do roku 2018 odebrat tramvaje za 19 miliard. Konečná částka za tuto investici se ale podle odhadů vedení města vyšplhá na 22 miliard, mimo jiné kvůli půjčkám. Zatím Praha zaplatila zhruba 5 miliard.

Pozor na soud

Podle právníků z advokátní kanceláře Řanda Havel Legal, jejichž posudek má Insider k dispozici, jsou smlouvy včetně všech dodatků platné. Dokument varuje Prahu před jednostrannou výpovědí, kvůli které by hrozilo soudní řízení a pokuta.

„Jsme toho názoru, že dopravní podnik v současné době není oprávněn jednostranně ukončit kteroukoli z kupních smluv. S ohledem na tento závěr považujeme předčasné ukončení jakékoli kupní smlouvy ze strany dopravního podniku za rizikový krok,“ píší právníci.

Škoda Transportation by podle nich takový postup s největší pravděpodobností napadla a vzhledem k platnosti smluv by se zřejmě dočkala příznivého výsledku. A to i přes to, že dopravní podnik u nových tramvají v květnu evidoval celkem 838 reklamací, kvůli kterým musely být odstaveny po dobu 401 dnů.

„Škoda Transportation by v takovém případě byla oprávněna po DPP požadovat (vedle splnění původní smluvní povinnosti DPP odebrat dohodnutý počet tramvají a zaplatit za ně sjednanou kupní cenu) rovněž i náhradu vzniklé škody, zaplacení smluvní pokuty či zákonných úroků z prodlení a náhradu nemajetkové újmy,“ varuje posudek.

Naděje pro Prahu

Právníci zároveň dopravní podnik upozornili na změnu podmínek, která podle smluvních ujednání nastane na začátku příštího roku. Pokud by Škoda Transportation nestíhala včas opravit vadné tramvaje a zároveň bylo mimo provoz mezi 10 a 20 procenty dodaných vozů, bude moci Praha odstoupit od smlouvy jako celku.

Až dosud se něco takového – navzdory častým poruchám – ani jednou nestalo.

Další teoretickou možností, jak se vyvléct ze smlouvy, by bylo zpoždění dodávky o více než 120 dnů. To už se jednou stalo, v roce 2010 měl výrobce u dvou tramvají zpoždění více než sedm měsíců. „DPP však svého práva odstoupit od smlouvy nevyužil. Existence minulého prodlení s dodávkou tramvají T15 nemůže být důvodem pro odstoupení od smlouvy v současnosti,“ dodává posudek.

Výrobce si ale dává pozor, aby tramvaje opravil včas a nedostal se do problémů. Termíny zvládá dodržovat i v současné situaci, kdy podnik odmítá kvůli poruchám převzít nové tramvaje.

Primátor vs. primátor

Situace kolem financování tramvají stále komplikuje vztahy na magistrátu. Exprimátor Bohuslav Svoboda kritizuje svého nástupce Tomáše Hudečka, že se nesnaží vyjednat ústupky od smlouvy a trvá na tom, že Škoda musí přistoupit na snížení počtu dodaných tramvají.

Jednání ale váznou. Škoda nemá na podobné dohodě zájem a posudky říkají, že výhody jsou na její straně.

Pokud Svoboda volá po dalším vyjednávání, primátor Hudeček tvrdí, že existují i posudky, které právní skulinku našly. Například posudek advokátní kanceláře Munková, Zoufalý a partneři z minulého roku zpochybňuje platnost cenových ujednání – podle nich odporují zákonu o cenách.

V posledním posudku však právníci dospěli k závěru, že tato ustanovení se na smlouvy nedají aplikovat. A že to s vypovězením smlouvy nebude tak jednoduché, dokazuje i fakt, že k němu zatím nedošlo a že se Praha i přes silná slova stále snaží Škodovku přesvědčit po dobrém.

„Já osobně bych se pokusil vyjednat ještě jedno odložení plateb nebo posunutí dodávek v čase a následně bych se zaměřil na racionalizaci provozu a nákladů v rámci dopravního podniku,“ myslí si Svoboda.

„Problém není odložení splátek za tramvaje, problém je jejich celkový počet,“ trvá na svém Hudeček, ačkoli připouští, že žádná dohoda se v tuto chvíli nerýsuje. A vrací Svobodovi úder. „Nebýt toho posledního dodatku, který se podepsal (za primátora Svobody – pozn. redakce) ohledně odložení plateb, už by byla celá smlouva dávno vypovězená,“ tvrdí Hudeček.

Škoda Transportation mezitím Praze nabízí ústupky od smlouvy. Nové tramvaje například mohly být vybaveny klimatizací zdarma. Na to ale Praha nepřistoupila. „Klimatizace je podle nás málo,“ říká radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Lucie Kudláčková

 

 

Právě se děje

Další zprávy