Zahraničí – Na jedné z nejprestižnějších varšavských ulic, Novém světě plném kaváren a restaurací, visí u vchodů mnoha z nich ručně psané cedule. Lákají k ochutnávce nejnovějšího polského hitu: cydru. Tak si totiž popolštili klasický anglický cider, pro který má polština tradiční název jabłecznik. Zákazníci skutečně přicházejí – nabídka je díky produkci velkých pivovarnických skupin i rostoucího počtu malých výroben neuvěřitelně bohatá.
Loni se v Polsku prodaly dva miliony litrů cideru, letos se spotřeba odhaduje dokonce na násobek tohoto množství. Největší diskontní řetězec Biedronka jen za květen ve své první akci prodal milion lahví o objemu 0,33 litru. A jeden z výrobců, firma +H2O, odhaduje, že do konce desetiletí bude domácí spotřeba na padesáti milionech litrů ročně.
Rostoucí popularita jablečného nápoje s obsahem alkoholu mezi dvěma a sedmi procenty je způsobena oblibou, kterou s sebou přinesla početná polská menšina přímo z bašty cideru – Velké Británie. Poláci sami navíc v posledních letech upřednostňují před tradičními lihovinami slabší alkohol.
Vláda také na cider od loňského roku snížila daň téměř o polovinu. Výrobci by ale ještě rádi změkčení zákona o reklamě, protože nyní nemohou alkohol propagovat.
V cideru polští ovocnáři a výrobci nápojů vidí budoucnost oprávněně nejen kvůli domácímu trhu. Polsko je největším evropským pěstitelem jablek a jejich největším světovým vývozcem. Jen v roce 2013 vyvezlo 1,2 milionu tun jablek.
Hlavním trhem je Rusko, kam míří dvě třetiny polského jablečného vývozu. Moskva ovšem používá hrozbu embarga na dovoz polských potravin (včetně jablek) jako politický nástroj, což se ukazuje například v nynější ukrajinské krizi. Navíc, podle Jolanty Kazimierské, šéfky sdružení pěstitelů ovoce a zeleniny Ovocná unie, Rusové investují do nových sadů a snaží se svoji „jablečnou závislost“ na dovozu snížit. Ovocná unie proto připravuje za pomoci peněz z EU propagační kampaň v Číně a Spojených arabských emirátech, odkud by mohla proniknout na další trhy.
Pokud tam ale polská jablka v tekuté formě už nezačnou vyvážet jiní polští producenti. Poláci totiž nyní v euforii z oslav 25. výročí prvních svobodných voleb rozjíždějí diskuse a plány, jak by se měla celá jejich ekonomika posunout o stupeň výš a být inovativnější.
Udělat z jablek populární nápoj sice není žádná velká inovace, je ale lepší vyvážet surovinu zpracovanou s přidanou hodnotou než být závislý na vývozu surovin, o čemž by mohli něco vyprávět na exportu ropy a plynu závislí Rusové.
Pravda, jablka nejsou přímo strategickou komoditou, ale jako modelový příklad polské podnikavosti posloužit mohou.
Martin Ehl