Penam chce "co nejefektivnější" rohlíky

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
14. 7. 2014 20:04
Penam schvaluje bezmála miliardovou investici do přeskupení výroby. Pekáren ubude, ale budou výkonnější, říká šéf firmy Jaroslav Kurčík.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Když mluví šéf pekáren Penam Jaroslav Kurčík o své firmě, přirovnává ji k mladoboleslavské automobilce. „Měli bychom být jako Škodovka: máme vyrábět Fabie a Octavie a umět také Superb. Jako ale od Škody nikdo nečeká, že vyrobí Ferrari, po nás nemůže chtít, že vyrobíme zdobený rohlík za pět korun,“ uvedl Kurčík v rozhovoru pro Insider a HN. „Od nás se očekává, že zvládneme zásobit celý trh, budeme vyrábět za přijatelnou cenu pro řetězce a budeme tak velcí a efektivní, že na tom vyděláme peníze,“ dodal.

Pečení je v podání Penamu skutečně velkovýrobou s vysokým podílem automazizace. Pekárenská společnost ročně vyprodukuje 144 tisíc tun čerstvého pečiva – lidská ruka se přitom dotýká snad jen přepravek s hotovým pečivem. V horizontu dvou až tří let by se tento objem měl navýšit o další desetitisíce tun chlebů a rohlíků.

Podle Kurčíka, který sedí také v představenstvu Agrofertu – jediného akcionáře Penamu, má skupina na stole plán na téměř miliardovou investici do výroby a restrukturalizaci stávající sítě pekáren. „Bavíme se o investici do výstavby pekárny pro čerstvé pečivo, která by si vyžádala asi 480 milionů korun. Další podobně velká investice se týká také pekárny na toastový chleba,“ přiblížil Kurčík.

Nutné zavírání

Touto modernizací a rozšířením má projít moravský závod v Rosicích u Brna. Úprava zřejmě čeká i další moravské pekárny v Olomouci a Ostravě-Martinově. Ty by podle šéfa Penamu měly být spolu se středočeskou pekárnou Zelená louka, o jejímž rozšíření a další úpravě se již před časem rozhodlo, klíčovými producenty Penamu.

„Plán je, že vytvoříme síť čtyř takzvaných páteřních pekáren,“ řekl Kurčík. Ty mají zabezpečit velkou část dodávek pečiva pro obchody Billa, Kaufland a dalších řetězců.

Penam má v současnosti 12 závodů: z toho pouze tři pekárny v Čechách a zbytek na Moravě. Právě moravské části se tak nejvíc dotkne plánovaná restrukturalizace. Jak šéf Penamu připustil, čtyři pekárny by měly být zavřeny.

„Z nynějších dvanácti pekáren jich zachováme osm,“ uvedl Kurčík, podle něhož si tyto změny vyžádají i redukci sortimentu zejména v oblasti jemného sladkého pečiva. „Zdobené koláčky by měly být doménou malých pekařů. My chceme umět vyrobit nejefektivnější rohlík,“ doplnil.

Penam před United Bakeries

Manažer Agrofertu se netají tím, že téměř miliardové úvahy přicházejí ve chvíli, kdy pekárenská firma vykázala nejhorší čísla za poslední roky, když se její loňský zisk propadl více než o polovinu na 63 milionů korun.

Podle výročních zpráv Penamu vykázala firma menší zisk než loni naposledy v roce 2003. „Zatímco rostly ceny surovin, meziročně se snížily prodejní ceny pečiva o sedm až osm procent,“ zdůvodnil Kurčík. Penam má přitom oproti zbytku trhu výhodu – má vlastní mlýny, z nichž bere mouku, a obilí vykupuje přímo od Agrofertu.

V loňském zisku pekáren se také projevilo vyřazení produktů Penamu z prodejen Albert a z některých dalších řetězců na přelomu roku 2012 a 2013. Firmě během jednoho čtvrtletí spadl obrat o patnáct procent.

Penam si nicméně udržel své celoroční tržby na úrovni předchozích let a přebral od svého hlavního konkurenta, společnosti United Bakeries, o jejíž koupi Agrofert před dvěma lety usiloval, vedoucí postavení na trhu.

„Naše tržby v Česku se loni pohybovaly kolem 2,2 miliardy korun, do černých čísel jsme se ale nedostali,“ řekl včera Insideru a HN výkonný ředitel United Bakeries Ivan Flek.

Firma, kterou vlastní bratři Marko a Jaroslav Paříkové a lucemburský podnikatel Edmond Miller, prošla po nezdařené fúzi s pekárnami Penam restrukturalizací, stáhla se ze Slovenska. Výrazné investice zatím nechystá.

Dva pekárenské kolosy ale dál zůstávají hlavními rivaly, pokud jde o dodávání běžného pečiva do největších obchodních sítí. A ovlivňují ceny na trhu. Podle Kurčíka United Bakeries loni v soutěžích o řetězce zlevnily v řádu jednotek procent. Obě firmy také neustále inovují sortiment – třeba vymýšlejí nové „verze“ chlebů.

Ani jedna firma přitom nevylučuje, že v příštích letech ještě překreslí svou mapu pekáren. „Do budoucna bychom mohli koupit nějaké hráče na sever od Prahy,“ připustil šéf Penamu. Flek naopak neodmítl, že by United Bakeries mohly vzhledem k věku bratří Paříků oživit plán na svůj prodej.

Lucie Hrdličková

 

 

Právě se děje

Další zprávy