Nejošklivější boty světa se natahují po miliardové tržbě

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
25. 5. 2012 14:36
Foto: Tomáš Kunc

Foto: Aktuálně.cz

Čtení na víkend – Na Facebooku existuje stránka s názvem "Nezajímá mě, jak pohodlné Crocs jsou, stejně v nich vypadáš jako blbec". Od svého vzniku v dubnu 2009 získala už 1,6 milionu fanoušků, kteří spolu sdílejí třeba video, na kterém si názorně ukazují, jak se dají gumáky (ačkoli ona to ani není guma) rozstříhat na padrť.

Na pár kliků pak člověk získá kvanta stránek, které se do neforemných "dřeváků" s dírami jak v ementálu trefují. Třeba blog módní ředitelky magazínu Marie Claire Niny Garcii, která se zamyslela nad tím, jaký doplněk je vždycky přes čáru: "Nikdo, komu je víc než 10 let, by si nikdy neměl koupit Crocs." A časopis Time je zařadil mezi "50 nejhorších vynálezů" – prostě proto, že v nich i modelka vypadá jako kachna bez kotníků.

Jejich výrobci se můžou jen smát. Firma založená přesně před deseti lety třemi kamarády (Scott Seamans, Lyndon "Duke" Hanson a George Boedecker, Jr.) oznámila, že by letošní celoroční tržby měly historicky poprvé překročit miliardu dolarů. Na zprávu ihned zareagovaly trhy a akcie Crocs Inc. poskočily o 17 procent.

Prokletí opravdu ošklivých bot bylo - zdá se - definitivně prolomeno.

Pokud se totiž podíváte zpátky, má za sebou trojice náruživých jachtařů z Crocs Inc. opravdu tvrdý boj.

Všechno to začalo, když Seamans, Hanson a Boedecker společně pluli z Mexika do Miami a neustále řešili, že jim boty kloužou, jsou promočené, dlouho schnou, dělají šmouhy na palubě atd. Na Floridě narazili na gumové dřeváky společnosti Foam Creation, které je nadchly. Odkoupili práva na jejich výrobu a pak se spolu s vědci zavřeli do laboratoří, kde vyvinuli nyní již patentovanou technologii Croslite.

Takže, opravte si definici: Crocs nejsou ani z umělé hmoty, ani z gumy. Materiál pochází z extrudované pryskyřice, jejíž buněčná struktura zamezuje tvorbě bakterií a plísní. Což mimo jiné znamená, že materiál eliminuje i zápach. Pryskyřice nadto tlumí otřesy, je maximálně odpružená a velmi odolná. Boty lze i vyprat v pračce (na 30 stupňů), ale jinak stačí je opláchnout vodou, mýdlem a hned jsou skvrny od soli či bláto pryč. A jsou hned suché.

Odtud také název Crocs – boty jsou jako krokodýli obojživelníci.

Stejně jako u jedovatých blogů na téma "fuj, hnus", lze na pár kliků najít také renomované studie, které dokazují jejich zdravotní nezávadnost. Po testování je doporučila americká Ergonomická společnost i tamní Podiatrická společnost (podiatrie = léčení chorob nohou).

Akupunkturní vzorek uvnitř bot zabezpečuje správnou cirkulaci krve, zpevnění v oblasti paty zas zamezuje deformaci boty pod váhou těla. "Nošení obuvi Crocs snižuje únavu svalů o 62 procent oproti stání naboso," stojí ve studii podiatrů. Pryskyřičné slupky, které váží zhruba 200 gramů, doporučují lidem s artrózou, bolestmi zad či cukrovkářům.

Trojice jachtařů směšné boty poprvé předvedla na Boat Show ve Fort Lauderdale na Floridě v roce 2002, kam přivezla dvě stě párů první řady Beach. Zaprášilo se po nich.

Krátce nato otevřeli ústředí firmy v coloradském Niwotu, otevřeli fabriky v USA i Kanadě, licence na výrobu prodali do Itálie, Rumunska či do Číny. Přibývalo barev, tvarů, přidružila se výroba pryskyřičných peněženek, golfových bot či Crocsek s teplou výplní na zimu.

Všechno šlo jako na drátcích, a tak Crocs Inc. vstoupila v roce 2006 na burzu.

A přišel zlom.

Svět začaly zaplavovat levné napodobeniny z Číny, společnost musela přiznat snížení předpovědi příjmů a burza firmu poslala ke dnu. V roce 2007 klesla cena titulu CROX ze 75 dolarů pod 40.

Firma reagovala úsporami, začala propouštět, snažila se znovu postavit na nohy. Jenže přišel rok 2008 a celosvětová finanční krize spojená s dalšími škrty. Šetřilo se všude, což ve výsledku znamenalo opětovné snížení zisků, akcie CROX se propadly o dalších 30 procent.

Majitelé ale zjevně nepropadli panice. Rozhodli se znovu pro úspory, nechtěli si půjčovat v bance. Modernizovali svou výrobu, snížili zásoby, snížili náklady na distribuci a na trh poslali nové modely. A k tomu nastoupila marketingová kampaň: Bylo totiž zjevné, že hlavní věc, se kterou bojují, je ztráta obliby. Těžko si budete kupovat boty, za které se stydíte.

Nová kampaň byla postavená na jednoduchém mottu: Naše boty jsou tak moc ošklivé, že je prostě musíte milovat.

Zafungovalo to. V Crocsech se najednou nestyděly fotit celebrity typu Jack Nicholson, novináři v nich "nachytali" i vždy perfektní první dámu USA Michelle Obamovou (a co hůř, i George W. Bushe, jenže ten si do černých Crocs vzal ponožky) a Crocs Inc. se ve druhém čtvrtletí 2010 vrátila k zisku. Prodej v Americe stoupl o 23 procent, v Asii o 11 procent a v Evropě o sedm procent. Tržby z prodeje přes internet vzrostly o 24 procent.

Letos je časopis Forbes zařadil mezi "trendy" společnosti. "Chytrý marketing zaměřený na jejich ohleduplnost k životnímu prostředí – v podstatě jde o veganskou obuv – pomohl prodeji ve skoku o 256 %," uvedla korespondentka Forbesu Lidya Dishman.

Takže – vzdejte to a skončete debaty o jejich ošklivosti. Nikam nevedou. Protože Crocs se prostě nevzdají.

 

Právě se děje

Další zprávy