Za kulisy událostí – Materiály, z nichž se děti učí dopravní výchovu a které byly dokončeny teprve před čtyřmi roky, jsou podle ministerstva dopravy již teď zastaralé. A je nutná jejich výměna. Úřad to zdůvodňuje tím, že v současných učebnicích, které vznikaly v letech 2006 až 2010, je příliš mnoho textu. Naopak v nich chybí obrázky či interaktivní herní prvky.
"Stávající výukové materiály jsou již zastaralé a neodpovídají moderním evropským trendům – je v nich nadměrné množství textů, málo ilustrací nebo herních plánů," uvedla Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy, jehož oddělení BESIP novou koncepci chystá.
Nové učebnice i online aplikace
Postupně mají vzniknout pracovní učebnice s pracovními listy, interaktivní učebnice, sady online aplikací pro počítače a tablety a vše doplní metodické listy pro pedagogy. "Výukové materiály budou obsahovat také velké množství ilustrativních materiálů, komiksů, videí, herních plánů, doplňovaček, kvízů," doplnila Volaříková.
Kolik budou novinky stát, prý zatím ministerstvo není schopné v této fázi příprav vyčíslit.
BESIP chce podle ministerské mluvčí Volaříkové nové trendy sjednotit po celé zemi. Dopravní výchova by se navíc měla rozšířit i o stupeň níž – do mateřských škol, kde na rozdíl od základních škol není dopravní výchova povinná.
Velkým propagátorem dopravní výchovy ve školkách je i šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Podle něj je chyba, že dopravní výchova v minulosti z mateřských škol prakticky zmizela.
Hodlá proto pomoci s postupným otáčením trendu, k němuž přispívají zejména aktivní pedagogové se smyslem pro improvizaci. Ti sami svými nápady děti učí, jak se chovat v silničním provozu. "Pokud zanedbáme nejen školní a i předškolní výuku, tak si špatné návyky s sebou děti ponesou do života," upozornil Lerch.
Školy: Novinky vítáme
Základní a mateřské školy, které deník Insider oslovil, připustily, že výukových materiálů není mnoho a leckdy si je musí vytvářet samy. Nové učebnice a především online aplikace by tedy uvítaly.
"Činnosti z oblasti dopravní výchovy určitě zařazujeme, materiály si většinou vyrábíme sami až na výjimky, takže bychom určitě přivítali něco nového," prohlásila ředitelka brněnské školky Pod Špilberkem Pavlína Stará.
Ředitelé škol ovšem zároveň dodávají, že dětem chybí i větší praxe na dopravních hřištích. Na ně se ale školáci prakticky nedostávají. Především pro děti z menších měst a obcí je dojíždění na městská dopravní hřiště problematické.
"Určitě by se nám hodily didaktické hry. Ale také více dopravních hřišť, kde si mohou děti přímo simulovat dopravní situace a učit se hrou, jak je pro ně v tomto věku přirozené," uvedla Jana Hegerová, ředitelka pražské mateřské školky Masná.
Dopravní výchova se od loňského září stala povinnou látkou na základních školách, byť ne v samostatných hodinách. Děti se zásady silničního provozu učí v předmětech, které s látkou souvisejí – například prvouka.
Od 90. let význam dopravní výchovy ve školních osnovách stále více upadal. A v posledních letech musel BESIP zcela rezignovat i na dopravní výchovu u středoškoláků.
Radek Nohl