Letní seriál - Všichni si jistě umíme představit, jak bude Česká republika vypadat v r. 2020. Horší už je to s tím, jak bychom chtěli, aby vypadala, a už vůbec nejhorší, jak by vypadat měla. Jak by vypadat mohla – to nevíme nikdo a vědět nebudeme nikdy. Proto se zde budeme zabývat pouze otázkou, jak se společnost sama „snaží“ vypadat a jak jí v tom efektivně, kolektivně, politicky, společensky – a hlavně „po evropsku“ – bráníme.
****
Jak bude Česko vypadat za osm let, je nabíledni: politicky se dostane do výrazného područí politických stran, tj. nedemokratických společností s ručením výrazně omezeným. Staří politici, pohrobci komunistické strany, kteří zem přivedli do mafiánského stavu, budou i nadále pokračovat v devastaci hospodářské i politické kultury. Korupce se stane „normálou“, boj „proti korupci“ módou a „bojovníci“ sami nositeli korupce. Česko bude bankovním skanzenem Evropy, závislým na zadlužování obyvatelstva a vybíráním poplatků. Media zvýší svoji fixaci na „kauzy“ bezvýznamných osobností a jejich skandály, ztratí cit pro věci klíčové, systémové a strategické.
Naše závislost na Německu (a tím i na Číně) se prohloubí a ekonomika dále propadne následkem jejich útlumu. Přímá demokracie bude zdeformována na demokracii partajnickou, voleni budou bývalí komunisté, úředníci a účetní. Absence vrstvy národních kapitalistů bude i nadále omezovat naši autonomii. Národní konkurenceschopnost se bude snižovat s nárůstem cizích vlastníků našich statků a kapitálu. Vzdělávání si sáhne na evropské dno, díky své zastaralosti, bezperspektivnosti a nedostatku srovnávací kvality. Nechápeme dopad vzdělávání na hospodářskou výkonnost, „stabilizaci MŠMT“ a „novelu“ zákona považujeme za strategii, atp. Každý čtenář si jistě může doplnit další, nevyhnutelné charakteristiky české společnosti r. 2020 – dokonce lépe a přesněji než zde.
Výše uvedený scénář samozřejmě nikdo nechce. V našem kontextu je ale to, co chceme, irelevantní. Nezáleží na tom, co říkáme, ale jen na tom, co děláme. Jestliže kolektivně jednáme, rozhodujeme, preferujeme a volíme v rozporu s naším chtěním, pak nutně dosáhneme toho, co nechceme. Akce je důležitější než popis akce, znalosti jsou důležitější než informace. Vědět ještě neznamená umět. Informační společnost je, v kontextu dnešního světa, prostou komoditou. Stabilizovat a koordinovat ministerstva je v tomto stavu směšné.
Účetnímu můžete říci, co a jak chcete, a on to vykoná k dobru všech. Zůstane účetním. Jestliže ale účetní říká vám, co a jak dělat, pak se i vy stanete účetním a rozhodování a zodpovědnost vymizí z vašeho světa.
Jak by naše společnost vypadat měla, je jen zčásti závislé na našem kolektivním chtění, které může být naivní nebo mylné. Co bychom „měli“ být, souvisí se širším kontextem naší existence: evropským i globálním. Kdo jsme? Kam patříme? Jak a s kým se srovnáváme? Jaká je naše role? Na tuto otázku může odpovědět spíše elita než masy: vnímání hodnoty znalostí a odbornosti je zde klíčové. V ČR je toto vnímání zcela neadekvátní a mediálně zjednodušené. Prostě: nevíme. (Vzhledem k chápání zahraničního kontextu spíše ospale klimbáme, s dýmkou v polootevřených ústech.)
Ještě tristnější je v rámci ČR otázka: Jak by naše společnost vypadat mohla? Vědomí schopností, potenciálu a možností přichází pouze z maximalizace skutečného úsilí, ambicí a cílů, ne z jejich minimalizace: tj. pasivního lpění na status quo a vracení se zpět – k horšímu, i když důvěrně známému – a tedy „našemu“. Pouze vytrvalé sledování baťovského „To nejlepší na světě nám úplně stačí“ může poodhalit naše opravdové možnosti. Ze zkušeností uplynulých 22 let však vyplývá, že otázka našich možností je zcela nezodpověditelná, a tudíž irelevantní, protože se strategicky nesnažíme o nic.
Evoluce a vývoj hospodářsko-společenského systému však neprobíhají jen podle našich individuálních popisů, chtění a preferencí, ale podle soustavy vnitřních pravidel akce, interakce, chování a rozhodování. Jinými slovy, systém jako celek existuje, rozvíjí se a hledá své alternativy nezávisle na ministerstvu, státu nebo stranách, a již vůbec ne na jejich dočasných úřednících a politicích. Tito sice mohou generovat skandály, chaos a konflikty, ale ne „poroučet větru, dešti“ společenského vývoje; tak, jak je tomu v každém živém organismu. Ekonomika je živý organismus, a ne mechanický stroj. Ekonomika i společnost jsou proto schopny adaptace, učení se a nepředvídatelné reakce; nereagují stejně a očekávaně na slabomyslně opakované „stimuly“ mechanizátorů a euro-inženýrů lidských duší.
Zatímco již dlouho a tvrdohlavě „bojujeme“ s cyklickou krizí, autonomní systém se vyvíjí pouze vpřed, směrem k nezvratné transformaci společnosti. Procházíme historickou transformací hospodářsko-společenského systému, podobnou přechodu od agrární na industriální společnost. Řetězení spekulačních bublin a následných krizí jsou pouze doprovodné jevy, asi jako série otřesů při posuvech tektonických masivů.
Právě při vyhlašovaném „boji“ s krizemi ztrácíme pochopení a uvědomění si probíhající transformace. Nástroje používané proti krizím jsou výrazně nefunkční, dokonce malicherné a pošetilé, v ovlivňování fundamentálních změn nadcházející Velké transformace.
Okolní svět ovšem nečeká pasivně na konec krize. Ve všech vyspělých ekonomikách probíhají významné transformační změny. Již dnes můžeme identifikovat minimálně 11 doprovodných přeměn Velké transformace. Na problémy krize lze reagovat čekáním, rekvalifikací, zchudnutím, zadlužováním, snižováním nákladů, zvyšováním produktivity a „stabilizací“ ministerstev a bank. Vůči transformaci však lze zaujmout pouze tři provázané strategické postoje: Pochopit – Přizpůsobit se – Využít nových příležitostí.
Jelikož v ČR nesledujeme ani jednu z těchto strategických cest, veškeré naše úsilí se staví proti většině níže uvedených, nezvratitelných trendů. Tím se aktivně stavíme proti „toku historie“, proti spontánním a organickým transformacím, kterým sice nemůžeme zabránit, ale můžeme je zpomalit a deformovat natolik, že se posuneme na samý konec nově vznikající společnosti 21. století. Právě dnes (tak jako v menším i v roce 1990) si „zaděláváme“ na svoji budoucnost, již nejen na dvacet, ale na padesát či více let.
Hospodářsko-společenský systém k nám „promlouvá“ svoji akci, signalizuje nám svá řešení a načrtává kanvas budoucí společnosti, zatímco my zavíráme oči, zacpáváme si uši, strkáme hlavy do písku minulosti a řešíme si své stále napínavější, ale stále bezvýznamnější „kauzy“.
Jedenáct doprovodných trendů Velké transformace
Protože lidé mohou ekonomicky využívat pouze čtyři sektory – produkovat potraviny (zemědělství), vyrábět věci (průmysl), poskytovat služby (sektor služeb) anebo žít z daní předchozích tří sektorů (státní zaměstnanost a nezaměstnanost) – a všechny čtyři sektory již vykazují pokles zaměstnanosti, díky rostoucí produktivitě pak především vyspělé ekonomiky, ale i svět jako celek stojí před historicky bezprecedentní, unikátní a fundamentální transformací.
****
****
****
Nový podnikatelský model má oproti tradiční masové výrobě celou řadu základních výhod:
a. Nejdřív prodej, potom vyrob. Chceme-li kustomizovat, pak nelze vyrábět předem, ale pouze po zákaznické intervenci (určení rozměrů, materiálů, barev, atp.) a po zaplacení produktu. Intervenční bod zákazníka se postupně přesouvá z konce dodavatelského řetězce (nákup již hotového výrobku) až k jeho začátku (specifikace preferencí před zahájením výroby). Dodavatelský řetězec je tak zkracován a nahrazován řetězcem zakázkovým.
b. Není třeba maloobchodních prostorů, sítě, distribuce a prodejen. Produkt jde (logicky) od výrobce či poskytovatele přímo zákazníkovi, uživateli či spotřebiteli.
c. Odpadají zásoby hotových výrobků, protože na míru šité výrobky nelze vyrábět dopředu a skladovat. Nelze udržovat ani velké zásoby součástí, protože nikdo nezná předem specifickou poptávku či objednávku. I zásobování tedy musí být právě včas, tj. v čase, místě, kvantitě a kvalitě požadovaných zákazníkem.
To vše podporuje a zvýhodňuje lokální ekonomiku – co nejblíže k zákazníkovi.
****
****
****
a. Hardware: Prostředky, tj. „zařízení“, nástroj, stroj či platforma.
b. Software: Jak používat, koordinovat, propojovat a řídit hardware. Tedy pravidla pro použití hardwaru.
c. Brainware: Co a Proč – tj. účel, aplikace a použití hardwaru i softwaru.
Nestačí jen umět Jak, je nutno vědět Co a hlavně Proč. Nestačí jen know-how, ale je nutné know-what a know-why.
d. Podpůrná síť. Klíčovým a nejdůležitějším komponentem technologie je však její podpůrná síť (technology support net): organizace vnitropodnikových a extrapodnikových vztahů, od dodavatele přes zaměstnance až po zákazníky, která umožňuje optimální a efektivní fungování prvních tří složek technologie ve smyslu efektivního dosažení cíle či účelu.
****
Hodnotu znalostí lze měřit velikostí přidané hodnoty. Hodnotu informací poznáme až jejich použitím v akci, jako část přidané hodnoty znalostí. Měřit hodnotu informací, tj. kuchařské knihy, je jistě zcela odlišné od měření znalosti skutečného vaření či umění vařit.
Dnes nezáleží na tom, co lidé říkají, ale na tom, co skutečně dělají. Rozdíl mezi akcí a jejím popisem je stále větší, akce mluví sama za sebe. Namísto měření informací se podniky učí měřit akci samotnou, tj. ne to, co spotřebitelé říkají (data, informace, dotazníky), ale co opravdu dělají (akce v různých kontextech).
****
****
Lokalizace: původní stav produkce a výroby po „objevu“ zemědělství a opuštění sběru a lovu.
Delokalizace (také globalizace, outsourcing): přenos domácích výrobních procesů (nebo jejich částí) do nákladově výhodných zahraničních lokalit za účelem zlevnění produktů pro domácí spotřebu.
Glokalizace: přizpůsobování produktů, výrobků a služeb odlišným místním kulturám a preferencím za účelem pronikání na diferencované globální trhy. Relokalizace: návrat do kontextu lokálních podmínek za účelem snížení nákladů a rizik spojených s logistikou globálních dodavatelských řetězců; nástup řetězců poptávkových (zákaznických). Vzniká tak nová lokalizace.
Restaurace místní komunity: Hospodářskou relokalizaci doprovází obnova místní a regionální samosprávy a obroda autentické (tj. nestranické) demokracie.
Při transformaci globalizace-relokalizace je však zachována, pomocí digitalizace a komunikace, globalizace znalostí, které „cestují“ a jsou sdíleny po celém světě při klesajících nákladech: „Mysli globálně, jednej lokálně“.
****
Autentická demokracie je založena na několika základních principech:
Politici, strany, stát a jeho úředníci ignorují, omezují a často i sabotují četné z těchto přirozených tendencí. I mnozí podnikatelé, namísto plného využití nabízených konkurenčních a diferenciačních možností a výhod, se iracionálně drží světa již dávno ztraceného…
Všechno takové negativní úsilí přináší jen stagnaci, zbytečné utrpení a ztrátu adaptability a uplatnění se v novém světě pro mladší generace; ty dostanou „do vínku“ jen starý svět a jeho obnošené myšlenkové, znalostní a technologické „harampádí“.
Zde nastíněný "nový svět“ je nevyhnutelný. Pro ČR by bylo chytřejší jej zvládnout dříve než ostatní, ne až poslední. Získat tak nabízené konkurenční výhody a stát se jakousi „laboratoří světa“, která nabízí nové produkty, procesy, systémy a znalosti potřebné k úspěšné relokalizaci – to by bylo něco. Strategie je prostá: Pochopit → Přizpůsobit se → Využít.
Milan Zelený, profesor Fordham University New York,
(detaily v knize To vám byl divný svět…, NLN, červen 2012)
-
Pozn. red.: Úvaha nejcitovanějšího českého ekonoma Milana Zeleného je součástí seriálu „Jaké bude Česko v roce 2020″, který v Insideru odstartoval 10. 7. Ve vydání s tímto datem také naleznete detailnější informace o celém projektu.