Byznys - Na odchod akcií společnosti KIT Digital z hlavního trhu pražské burzy lze pohlížet v několika rovinách.
V Praze to byl stejně jen malý titul
Viděno úzce z pohledu samotných akcií, nejde o žádnou senzaci. O odchodu akcií z Prahy do Londýna se mluví již od letošního ledna. Navíc je to v Praze jen malá nelikvidní emise bez velkého významu pro trh. Cena akcií KIT Digital z velké části kopíruje kurz na americkém trhu. Ten je nyní kolem 3 USD (58-60 Kč/akcii; viz graf).
I když na Londýn asi zatím nedojde, emitent z pražské burzy stejně odejde. Burza ponechá jen možnost obchodovat jeho akcie nezávisle na přispění (vůli) emitenta. To je vlastně obsahem přechodu akcií KIT Digital z hlavního trhu pražské burzy na trh Start. Čekejme pak ještě o něco menší likviditu a možná o něco větší rozdíl mezi cenou těchto akcií v zámoří a u nás.
Díky tomuto řešení také asi zatím pozbývá smyslu nějaká spekulace na výhodný odkup akcií v procesu stahování z trhu.
V duchu trendu „Made in USA“
Zajímavější a inspirativnější je to, že zmíněné kroky KIT Digital, ať již s větší, či menší vlastní motivací (spekulovalo se totiž o snahách o prodej společnosti hráčům v oboru, třeba IBM, a pak by přesun na londýnskou burzu mohl vnímání společnosti zatraktivnit), zapadají do trendu z posledního roku. Americké firmy se vracejí se svým podnikáním zpět (především z Číny) do USA. Jedná se většinou o střední průmyslové podniky, ale našli bychom mezi nimi i některé velké značky jako General Motors, NCR či Rolls Royce.
Důvody jsou jednoduché: náklady, riziko, kvalita.
Během času se totiž výrazně zmenšil rozdíl mezi úrovní mezd v Číně a Spojených státech. Tím zaniká jedna z hlavních výhod, pro kterou sem západní výrobci přicházeli.
Mizí také dřívější benevolence vůči negativnímu vlivu na životní prostředí a rostou výdaje na šetrnější technologie.
Za takových podmínek se již nepřehlížejí rizika, která bylo možno ospravedlnit vysokým ziskem. Nejde jen o některé politické a regulatorní nejistoty, ale například i o pohyb měnových kurzů.
Řada podnikatelů pak stále více oceňuje lepší kvalitu výrobků z produkce ve vyspělých zemích. Souvisí to s vyšším vzděláním zaměstnanců a tradicí výroby. Značka „Made in USA“ prostě nabývá na popularitě.
KIT Digital není doslovným reprezentantem „navrátilce z Asie“. Ale ukazuje v české praxi něco z amerického trendu.