Objev dne - Podnikatel Jiří Šimáně, který před třemi lety zůstal jako jediný zájemce o koupi ČSA, svou nabídku tentokrát zřejmě nepodá. Ne proto, že by nechtěl.
„Moje informace je taková, že my obesláni nebudeme. Takže se toho nemůžeme zúčastnit,“ řekl Šimáně Insideru krátce poté, co ministerstvo financí oficiálně oznámilo, že Český Aeroholding osloví 50 světových aerolinek s výzvou k předložení nabídek.
„Pro nás je to taky překvapení, ale tak to je. Nemám pro to vysvětlení,“ komentoval to Šimáně.
Ministerstvo financí nechce sdělovat konkrétní podrobnosti. Na to, zda konkrétně Travel Service bude, či nebude osloven, odmítl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob odpovědět.
Obeslání padesátky leteckých společností má podle Kalouskova úřadu za cíl „zmapovat zájem trhu a relevantních investorů“. Cena bude kritériem důležitým, ale ne jediným.
Když se o ČSA Šimáně ucházel roku 2009, nabídl za ně miliardu korun, pod podmínkou, že do nich vláda nalije stamiliony korun pomoci. Nakonec se tak nabídka Travel Service v konsorciu s Unimex Group usadila na symbolické jedné koruně. Hodnota vlastního jmění ztrátových ČSA byla totiž tehdy minus 708 milionů korun a další dvě až tři miliardy korun by kupce podle odhadů musel do společnosti nalít.
Od té doby se změnilo hlavně to, že Evropská unie posvětila dřívější úvěr 2,5 miliardy, který ČSA dostaly od státní společnosti Osinek. Nehrozí už tedy, že aerolinky budou muset peníze vrátit, což by znamenalo jejich konec.
„Současnou hodnotu společnosti vyčíslili auditoři ČSA na 148 milionů korun. Jestli to odpovídá, nevím, neznám současný stav ČSA,“ řekl Šimáně k tržní ceně společnosti, která vloni skončila čtvrtmiliardovou ztrátou.
„Vypadá to jako lepší obchod, ale zřejmě ne pro nás,“ odpověděl pak na dotaz, jestli je podle něj nový pokus o prodej ČSA atraktivnější nabídkou než v roce 2009. Bude se tedy snažit nějak do soutěže dostat? „Nevím. Musíme zjistit, co se děje. V této chvíli to nedokážu komentovat,“ dodal. Podobně reagoval i na otázku, jestli jeho zájem o koupi ČSA trvá. „Těžko říct. Vůbec nevíme, co se bude prodávat, za jakých podmínek,“ tvrdí.
V tiskové zprávě, kterou ministerstvo zveřejnilo ve čtvrtek, se píše, že strategickým investorem musí být respektovaný a zkušený letecký dopravce, člen IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců), který bude mít schopnost financovat vstup do ČSA a podpořit jejich dlouhodobý rozvoj.
„Zároveň musí vlastnit a operovat dopravu na dlouhých linkách a umožnit její rozvoj z/do České republiky. V neposlední řadě musí umožnit rozvoj regionu a letiště Praha Ruzyně a dalších mezinárodních letišť v ČR,“ píše se ve zprávě. Travel Service součástí IATA je a kromě Evropy létá do Asie, Afriky, Karibiku a Jižní Ameriky.
Samotná výzva k podání nabídek však ještě neznamená, že se ČSA budou prodávat.
„Pokud nebude vzhledem k současné těžké ekonomické situaci v leteckém odvětví zájem o účast v tendru nebo nebudou nabídky dostatečně zajímavé, nemusí z výběrového řízení vzejít žádný vítěz,“ uvedl mluvčí Jakob.
Doba na prodej nijak příznivá není. „V Evropě jsou dnes de facto všechny aerolinky na prodej. Je tu obrovský přetlak nabídky a já neregistruji nějaké seriózní množství kupců,“ řekl letos v únoru šéf ČSA Miroslav Dvořák v rozhovoru pro E15. Problémové evropské aerolinie podle něj čekají na kupce z Perského zálivu, Asie a hlavně Číny, kteří ale nyní nemají zájem.
Od té doby se ale ČSA velmi sblížily s národními aerolinkami Etihad ze Spojených arabských emirátů, s kterými uzavřely takzvaný code-sharing, tedy zjednodušeně řečeno partnerství o sdílení letadel na jednu letenku.
Jestli se Aeroholdingu podaří strategického partnera pro ČSA najít, bude podle Jakoba jasné do poloviny roku 2013.