Když i taková kultovní značka sahá po novém (elektrickém) pohonu a koncepci, je na místě se ptát, zda je elektromobilita jen módním trendem, nebo je možno uvažovat o širších souvislostech.
Glosa – Harley-Davidson chystá elektromotocykl. Těžko si představit tuto ikonu motorkářů bez dunivého rachotu a nablýskaných výfuků, třeba ale za jízdy budou z elektrického Harleye sršet blesky.
Ať již jsou důvody a očekávání vložená výrobcem do nového projektu jakékoliv, když i taková kultovní značka sahá po novém (elektrickém) pohonu a koncepci, je na místě se ptát, zda je elektromobilita jen módním trendem, nebo je možno uvažovat o širších souvislostech.
Stoletá historie
Pojem elektromobilita je starý více jak sto let. Obecně značil "elektromobil" dopravní prostředek poháněný elektrickou energií. Elektrická kolejová vozidla v hromadné dopravě zaznamenala boom již na počátku minulého století. Na druhou kolej je odsunul až masivní příchod levných automobilů – modelu T od Henryho Forda.
V současné době došlo k určitému významovému posunu, když nabývá praktického významu v individuální osobní dopravě, a to nezávisle na nějakém elektrickém vedení během jízdy.
Nové dimenze
Technologický pokrok posunul vnímání elektromobility dále minimálně ze dvou hledisek:
ekologický aspekt. Provoz elektromobilu je výrazně šetrný, bez emisí, s nižší hlučností, prašností atd. Při tom je nutno zohlednit způsob výroby elektřiny, kterou vozidlo využívá, a nároky vybudování sítě dobíjecích stanic.
energetický aspekt. Jestliže moderní elektromobilita znamená nezávislost na elektrickém (trolejovém) vedení, pak to současně znamená schopnost skladovat elektřinu po určitý čas. A skladovací kapacita nemusí být vůbec malá. Při současné průměrné kapacitě 20 kWh akumulátorů elektromobilu a s vizí, že elektromobily by mohly během deseti let v Česku dosáhnout počtu jednoho milionu (cca 1/5 všech vozidel), vychází celková kapacita až 20 TWh, což je zhruba 1/3 naší současné roční spotřeby elektřiny. Což je vítaný efekt pro elektrizační přenosovou soustavu, neboť dobíjení elektromobilů může být jedním z vyrovnávacích prvků v denním režimu spotřeby elektřiny.Je známou věcí, že limitem většího rozvoje je omezená kapacita akumulátorů, resp. nízká hustota energie v přepočtu na jeden kilogram hmoty akumulátoru. Průkopníků, kteří si kupují elektromobily, proto zatím není mnoho (viz registrace elektromobilů v Česku v grafu). V budoucnu se to může změnit a možná se k nim budou počítat i „harlejáři“.Petr Hlinomaz