Byznys – Francouzský podnikatel Vincent Bolloré chce v britské metropoli vybudovat síť samoobslužných půjčoven elektromobilů Bluecar, která bude během několika let zahrnovat na tři tisíce aut. Zájemci si je budou moci vypůjčit za poplatek 10 liber (zhruba 330 korun) na hodinu.
Do města nad Temží chce Bolloré přenést zkušenosti z Paříže, kde podobný systém funguje již od roku 2011. Miliardářův koncern nesoucí jeho jméno tehdy začal provozovat půjčovnu „zelených“ vozů nazvanou Autolib.
Investice se brzy vrátí
Bolloré chce novou službu spustit co nejdříve. „Během následujících dvanácti měsíců budeme mít naše první bluecar v Londýně,“ citovala Bollorého agentura AFP. Jeho vozový park v britském hlavním městě bude nejprve zahrnovat sto aut, která na silnice vyjedou už příští rok. Během pár let ale jejich počet postupně naroste až na tři tisíce.
I proto teď Bolloré jedná s francouzskou automobilkou Renault, se kterou chce spolupracovat na vylepšení svých elektromobilů Bluecar.
Do projektu samoobslužných půjčoven v Londýně chce přitom investovat celkem na 120 milionů eur, tedy zhruba 3,3 miliardy korun. Očekává se, že by se mu vložené peníze mohly vrátit během šesti až sedmi let. Miliardář je ale v tomto ohledu mnohem optimističtější a uvádí, že finance bude mít zpět „za tři a půl roku, stejně jako v Paříži“. Nová služba si vyžádá i navýšení počtu dobíjecích stanic. Nyní jich je v londýnských ulicích na 1400, do roku 2018 by ale jejich počet měl narůst na šest tisíc. Jak k tomu podotkl list Guardian, tyto stanice až doposud využíval jen málokdo.
Bolloré tvrdí, že díky jeho půjčovně nebudou londýnské ulice tolik trápit dopravní zácpy a prospěje to i životnímu prostředí. „Ze znečištění se stává noční můra… Je tolik měst, kde kvůli tomu nemůžete vyjít ani ven,“ upozornil Francouz.
Elektromobily nejen v Paříži
Skupina Bolloré už ve Francii provozuje službu Autolib. Díky ní mohou Pařížané využít na dva tisíce elektromobilů značky Bluecar. Minulý rok firma rozšířila své služby i do dalších francouzských měst, například do Lyonu a Bordeaux. Roční „předplatné“ služeb Autolib stojí 120 eur, tedy 3280 korun. Půlhodinové využití elektromobilu pak vyjde na 5,5 eura.
Bolloré chce se službou uspět i za oceánem. Letos by podobná půjčovna měla začít fungovat v americkém Indianapolis, kde budou mít lidé k dispozici 500 vozidel a tisícovku nabíjecích stanic.
„Zelené“ automobily budou v budoucnu brázdit i ulice čínských měst. Francouzský miliardář zřejmě brzy oznámí dohodu o otevření půjčovny elektromobilů v jednom z velkých čínských měst, píše ekonomický server Les Echos.
Impérium Bolloré bylo založeno ve dvacátých letech 19. století. Malý podnik se tehdy soustředil na výrobu papíru, který se používal na cigarety i při tisku biblí. Na začátku 80. let minulého století ho převzal Vincent Bolloré a rozšířil jeho aktivity do oblasti bankovnictví i logistiky. Má také podíly v zábavní a telekomunikační skupině Vivendi či reklamní agentuře Havas. Sám Vincent Bolloré je teď 13. nejbohatším člověkem ve Francii, časopis Forbes jeho jmění odhadl na 7,4 miliardy eur.
Simone Radačičová