Inside Sport - To číslo znáte: 17 182 diváků, již přišli na zápas Jágrova Kladna s brněnskou Kometou, vytvořilo tento týden v O2 areně návštěvnický rekord hokejové extraligy. Deník Insider ale zná i jiná čísla.
Třeba 167 000, což je počet lidí, kteří si v říjnu (v průměru) vyladili ČT4, když na ní běžel právě zápas Jágrova Kladna. Nejvíc, konkrétně 259 000 lidí, se dívalo na Jágrovu obnovenou premiéru na českém ledě, také v O2 areně, ovšem proti Slavii.
Jen na jeden zápas v historii základní části extraligy se dívalo v televizi víc lidí. Absolutní rekord drží mač Pardubice-Kometa z ledna loňského roku. Na první český duel pod otevřeným nebem se tehdy dívalo 260 000 lidí.
Na Jágrův comeback proti Slavii bylo zvědavo jen o tisícovku lidí méně, další „jágrovský“ mač Kladno-Kometa (164 000 diváků) pak obsadil čtvrtou příčku dlouhodobého žebříčku zápasů základní části hokejové extraligy.
A co to všechno dělá s průměrnou sledovaností hokejové extraligy na televizních obrazovkách?
U kanálu ČT4 dosáhla v říjnu na hodnotu 105 000 diváků. Pro srovnání - v loňském říjnu tohle číslo činilo 85 000 televizních příznivců.
Podle šéfkomentátora ČT Roberta Záruby jde ale víceméně o nárůst v rámci trendů předchozích sezon. Fenomén Jágra a ostatních hvězd NHL zvýšil sám o sobě sledovanost v průměru zhruba o 10 000 diváků na jedno utkání.
„Od té doby, co jsme spustili projekt Buly hokej živě, jeho průměrná sledovanost průběžně stoupá. Začínali jsme na 62 000 diváků, pak to v průběhu další sezony stouplo na 74 000, pak 85 000 – a teď jsme na tom počtu 105 000 diváků. Postupně se průměr diváků mezi jednotlivými sezonami navyšoval zhruba o 10 000 diváků, teď to poskočilo jen o trochu víc,“ vysvětluje Záruba.
V aktuální sezoně přišel skok o 20 000 diváků, z čehož polovinu lze tedy zjevně přičítat „efektu Jágr“.
„Samozřejmě platí, že o zápasy Kladna je teď mnohem vyšší zájem, proto je v našem programu nejvysílanějším týmem soutěže,“ zdůrazňuje Záruba s poznámkou, že v předchozích sezonách se zase stávalo, že zápasů Kladna vysílala ČT naopak ze všech nejmíň. Ovšem bez Jágra, pochopitelně.
Zápasy hokejové extraligy vysílá i televize Nova na kanálu Fanda. Ta nedisponuje meziročním srovnáním, protože v minulosti využívala skupina Nova svá vysílací práva na zápasy hokejové extraligy na kanálu Nova Sport, který není volně a zdarma dostupný.
„V případě výsledků sledovanosti Fandy je potřeba vzít v úvahu, že v tuto chvíli nepokrývá celou republiku, a proto se jeho data nedají relevantně srovnávat s jinými terestrickými stanicemi,“ vysvětluje Radim Mana z tiskového oddělení TV Nova. „V říjnu jsme vysílali tři extraligové zápasy, vždy se jednalo o duel Kladna a všechna tři utkání patřila v naší primární cílové skupině diváků ve věku 15-54 let mezi nejsledovanější pořady Fandy v daném dni,“ dodává Mana.
Čísla o konkrétním počtu diváků Nova neuvolnila právě s odkazem na to, že signál Fandy zatím nepokrývá celou republiku. Tzv. share zápasů, tedy podíl lidí ve věkové skupině 15-54 let, kteří měli v danou chvíli puštěnou televizi a dívali se na Fandovi na zápas Kladna, se v říjnu pohyboval od 2,54 % (Karlovy Vary - Kladno) přes 2,82 % (Kladno-Třinec) až po 4,05 % (Plzeň-Kladno). Což je zhruba stejné číslo jako 4,69 %, čili share spojený s fotbalovým utkáním Evropské ligy Sparta-Bilbao.
Share kanálu ČT4 při zápasech Kladna tvořil v říjnu v cílové skupině lidí starších 15 let v průměru 4,93 %. U zápasu Kladno-Slavia ovšem skočil až na silných 8,31 %.
„Zejména u toho prvního televizního zápasu Kladna s Jaromírem Jágrem jsme pozorovali velké divácké očekávání, byl nejsledovanější v této sezoně. V dalších utkáních už to tak velký vliv na sledovanost nemělo,“ říká Jiří Ponikelský, šéf kanálu ČT4.