Facebook – nejnepovedenější IPO v historii?

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
22. 5. 2012 14:33
Nemálo analytiků si v této souvislosti může mnout ruce se slovy: „Já to říkal“.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Facebook může po pátečním IPO sbírat další rekordy a dále věšet diplomy na zeď. A to tentokrát nejen v kladném slova smyslu.

Nejde jen o kontrast upisovací ceny s následným vývojem kurzu na burze. V pátek titul zavíral jen lehce nad upisovací cenou, v pondělí klesl o 11 % níže a to trhy vnímají negativně. Nemálo analytiků si v této souvislosti může mnout ruce se slovy: „Já to říkal“. Řada jich totiž upozorňovala na příliš nadhodnocené ocenění akcií. Naopak pohled z druhé strany může být opačný a prodávající z Facebooku se mohou těšit z toho, že prodejem akcií v IPO získali maximum možného. Nevyvážený start není dobrou vizitkou IPO.

Jde však o další aspekty této primární emise, zejména technické problémy. Akcie Facebooku se začaly obchodovat s půlhodinovým zdržením proti plánovanému startu. Navíc se ukázalo, že obchodní systém není schopen zpracovat pokyny bez limitu (tj. bez uvedení ceny), a co víc, obchodníci údajně nebyli schopni to zjistit nebo pokyny zrušit. Zpracování pokynů nevypořádaných v pátek tak mohlo výrazně ovlivnit pondělní obchodování a dílem zapříčinit i konečný pokles akcií Facebooku.

Není divu, že vstupem Facebooku na burzu se bude zabývat americká komise pro cenné papíry (SEC). Na druhou stranu není třeba to dramatizovat, jde zatím jen o rutinní průzkum, který se provádí při každém „selhání“.

Aby toho nebylo málo, na veřejnost prosakují informace, že jeden z hlavních manažerů emise, Morgan Stanley, o něco snížil své hodnocení Facebooku krátce před jeho uvedením na burzu. O své nižší projekci tržeb Facebooku informoval prý jen velké klienty.

To je docela dost pochybení na největší technologické IPO v dějinách. Další obchodování Facebooku na burze a odkrývání pozadí jeho prvních okamžiků na veřejném trhu mohou proto přinést leccos zajímavého. Možná se tak jednou dočkáme i pokračování filmu „The Social Network“, který v roce 2010 převedl příběh Facebooku na filmové plátno.

 

Právě se děje

Další zprávy