Češi jsou na špici. V datech

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
2. 10. 2014 20:47
Investoři v čele s Intelem dali půl miliardy korun českým GoodData.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – O českých vývojářích se dosud ve světě mluvilo hlavně díky bezpečnostnímu softwaru AVG nebo Avast. V poslední době ale začínají hrát první ligu také v rychle rostoucím oboru analýzy velkých firemních dat, kterému dosud dominovaly světové korporace, jako je IBM, Oracle nebo SAP.

Česká společnost GoodData podnikatele Romana Staňka včera oznámila, že od investorů v čele s fondem Intel Capital získala přes půl miliardy korun. Milionový zájem světových investorů už přilákali i podobně zaměření Socialbakers nebo Futurelytics.

Analýza dat pomáhá firmám do detailu porozumět podnikání a zákazníkům: díky ní mohou například zjistit, jak jsou výhodné náklady na reklamní kampaň, proč má firma drahou dopravu, nebo odhadnout prodeje v příštím roce. Tento obor už dnes dosahuje celosvětově obratu šestnáct miliard dolarů a podle analytiků a investorů ho v příštích letech ještě čeká raketový růst.

Společnost GoodData, kterou založil v roce 2007 nejúspěšnější český podnikatel ve Spojených státech Roman Staněk, má dnes desetitisíce zákazníků ve firmách, včetně největších korporací, jako je Hewlett-Packard. Hlavní výhodou GoodData je umění sbírat data z různých zdrojů: vnitřních firemních systémů i z internetu, třeba sociálních sítí. Své produkty pak nabízí přímo podnikům nebo je do svých systémů zabudovávají další výrobci softwaru. Používání systému GoodData, který je dostupný on-line přes web, stojí firmy ročně desítky až stovky tisíc dolarů. U velkých korporací jsou to až miliony dolarů.

„Data mají cenu, až když se zpracují a prezentují se tak, aby byla srozumitelná a užitečná. A to je přesně to, co GoodData dělají,“ vysvětluje viceprezident Intelu Marcin Hejka, proč společně s dalšími investory včetně slavných Andreessen Horowitz dali do Staňkovy firmy 27,5 milionu dolarů – i přesto, že nezískají majoritu. „Například se říká, že americká NSA sice zachycuje telefonní hovory, ale může skutečně zpracovat jen dvě procenta z nich,“ popisuje Hejka, který pro Intel dříve investoval i do jiných českých firem jako AVG, Mall.cz nebo Centrum (dnes součást společnosti Economia, vydavatele Hospodářských novin).

Od investorů už Staňkova firma za šest let získala celkově přes sto milionů dolarů. „Trh se z technologického pohledu rychle mění: to, jak se data prezentují, jak se zpracovávají jejich obrovské objemy i jak se data sbírají z různých zdrojů. Budeme proto financovat náš růst a investovat především do dalšího výzkumu a vývoje. Ale také do rozšíření prodeje, najmeme další prodejní tým,“ říká Radovan Janeček, viceprezident GoodData pro vývoj, který vede českou část firmy.

Společnost se sídlem v San Francisku v současnosti zaměstnává 300 lidí. Podobně jako třeba AVG pracuje polovina zaměstnanců v oddělení vývoje v Praze a v Brně. Druhou polovinu pak tvoří převážně obchodní tým a vedení firmy ve Spojených státech, které jsou hlavním trhem.

Se slavnou antivirovou společností mají GoodData společný nejen celosvětový úspěch, investory a rozdělení na americkou a českou část. Stejně jako AVG by se i Staňkova firma mohla vydat na burzu. Sám majitel to loni na konferenci ve Vídni označil za logický krok.

Veřejný úpis akcií označuje za přirozený postup i Hejka z Intelu. „Vstup na burzu je něco, co investoři hledají, a taky skvělý způsob, jak měřit úspěch týmu,“ říká. „Pokud by se nám to podařilo u další české firmy, byli bychom víc než šťastní,“ připomíná investici Intelu do české antivirové firmy.

Konkrétní plán přípravy na úpis akcií ale zatím GoodData prý nemají. „Dokud můžeme ukázat vysokou ziskovost na zákazníka, jsme atraktivní pro investory. Je strategické rozhodnutí, dokdy chceme růst, jak nejrychleji to jde, bez omezení Wall Street,“ říká viceprezident firmy Janeček.

GoodData navíc nepřímo stála i u vzniku další nadějné české společnosti, která se zabývá firemními daty. Pro Staňka pracovali i zakladatelé zmíněné firmy Futurelytics, která loni získala jednu z největších investic mezi začínajícími českými společnostmi. Zaměřují se hlavně na vyhledávání nových příležitostí v marketingu pro malé a střední firmy, které si nemohou nebo nechtějí dovolit velké a nákladné systémy.

Jan Klesla

 

Právě se děje

Další zprávy