Bílého z Moravy bude málo, lídr trhu zdraží o desetinu

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
27. 11. 2012 10:39
Zdražení vína se bude pohybovat v rozmezí od pěti do patnácti procent podle odrůdy, odhaduje šéf jedné z největších tuzemských vinařských firem Znovínu Znojmo Pavel Vajčner. Nabízíme to stručný přehled toho, co zaznělo v jeho rozhovoru pro Insider.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Především bílé víno z Moravy v příštím roce podraží. Hroznů je v celé Evropě kvůli letním mrazíkům a suchu málo.

Šéf jedné z největších tuzemských vinařských firem Znovínu Znojmo Pavel Vajčner předpokládá, že zdražení vína se bude pohybovat v rozmezí od pěti do patnácti procent podle odrůdy. "Když k cenám hroznů připočítáme zvyšující se ceny elektřiny a nafty, tak ke zdražení vína důvody máme,“ vypočetl Vajčner v rozhovoru pro deník Insider.

Na Znojemsku je úroda ve vinicích v některých částech až o 40 procent nižší. To povede k tomu, že v obchodech bude nedostatek bílého moravského vína z letošní úrody.

„Čtyřicet procent, to je strašné číslo. Někteří výrobci prostě nebudou mít víno na celý rok,“ předpokládá respektovaný odborník Vajčner. Neúroda poškodila především bílé odrůdy, u červených vín je situace stejná jako v minulých letech.

Svaz vinařů odhaduje výnos na úrovni mezi čtyřmi a pěti tunami z hektaru, což je zhruba o tunu méně, než je desetiletý průměr. Letošní výnos odpovídá 450 až 490 tisícům hektolitrů vína. V roce 2011 vinaři sklidili hrozny odpovídající 670 tisícům hektolitrů vína.

Vinařské firmy už nyní počítají se ztrátami v řádech milionů korun. Podle Vajčnera se nedostatek hroznů nijak neprojevil na jejich kvalitě, víno z letošní sklizně bude patřit mezi nejlepší ročníky.

Vajčner potvrdil, že vinaře také kvůli neúrodě čeká ostré vyjednávání s řetězci, ve kterých se prodává 60 až 70 procent produkovaného vína. „Je to ostrý boj založený na tom, jaké vinařské firmy nabídnou slevy. Jde o slevy řádově až v desítkách procent,“ uvedl Vajčner.

Znovín přes řetězce prodává 30 procent svého vína, 40 procent jde od restaurací a zbytek připadá na přímé prodeje. A v tom šéf firmy také vidí cestu, jak dostat část vína k zákazníkům bez řetězců. „Zatímco prodeje v řetězcích a restauracích stagnují, přímé rostou,“ říká Vajčner.

 

Právě se děje

Další zprávy