Velbloudí mléko je slanější než kravské, avšak obsahuje trojnásobek vitamínu C a desetinásobek železa. Ochrání prý organismus před mnoha nemocemi a působí také jako afrodisiakum.
Může živit obyvatele suchých oblastí a pro kočovné kmeny od Mauritánie po Mongolsko by mohlo být zdrojem příjmů.
Velbloudice poskytuje denně pět litrů mléka, avšak při zlepšení podmínek chovu to podle FAO může být víc. "Jsou zde ohromné možnosti. Mléko znamená peníze. Nenavrhujeme intenzivní chov velbloudů. Výsledek dosáhneme zlepšením kvality krmení, chovu a veterinární péče," řekl Anthony Bennett z FAO.
Na afrických trzích vynáší litr velbloudího mléka dolar. Podle Bennetta by vhodné investice mohly vytvořit trh o objemu deseti miliard dolarů.
Nancy Abeiderahmanneová se narodila v Británii, ale v Mauritánii se už 15 let věnuje podniku, v němž se zpracovává velbloudí mléko. FAO jí v roce 1992 poskytla odborníka, který jí ukázal, jak využít speciální enzym, s jehož pomocí získá sýr o správné konzistenci.
Světlo světa spatřil jemný bílý sýr s bílou slupkou. Jmenuje se Caravane, ale říká se mu Camelbert. Paní Abeiderahmanneová se nyní snaží získat potřebné licence, aby mohla svou lahůdku prodávat ve vyhlášených londýnských obchodech.
Velbloudí mléko se dá zpracovat nejrůznějším způsobem. Kazašští kočovníci je už 100 let ukládají na místech, kde není elektřina. Vznikne vyhledávaný zakyslý nápoj šubat. V někdejší kazašské metropoli Almaty vyrábějí z mléka velbloudic tvrdý sýr a také několik druhů mléčných sladkostí.
Vídeňský cukrář Johann Georg Hochleitner připravuje linku, na níž bude ze sušeného velbloudího mléka připravovat čokoládu s nízkým obsahem tuku. Rakušan počítá, že v arabském světě na jeho delikatesu čeká 200 milionů lidí.
Hodner Mardach vlastní mlékárnu v keňském Nanyuki. V Keni se velikostí velbloudího stáda měří bohatství. Mardach chce prodávat nejen velbloudí mléko, ale také zmrzlinu nebo jogurty. "Někdo si myslí, že je velbloud nečisté zvíře, ale to není pravda. A lidé se také mýlí, když se domnívají, že z tohoto zvířete nepochází nic kvalitního," říká Mardach.
Reklamu velbloudích výrobků staví na jejich zdravém obsahu, protože produkt ze zvířete, které se živí nejrůznějšími rostlinami, musí být zdravý. Jenomže lidé jsou mlsní a rozhodne především chuť. Přesvědčit zákazníky nebude snadné. Při ochutnávce řekl BBC jeden účastník, že mu velbloudí mléko velmi chutnalo.
Avšak mladá žena, která porovnávala jogurty, tak nadšená nebyla. "Jogurty z velbloudího mléka nejsou tak sladké jako ty z kravského nebo kozího. Jsou tučnější a nechutnají tak lahodně," řekla.