Detroit -Další vlnu svolávacích akcí odstartovala největší americká automobilka General motors. Nyní zve k návštěvám svých značkových servisů po celém světě další zhruba tři miliony aut. Letos už přitom kvůli nejrůznějším typům závad obeslala majitele zhruba sedmi milionů vozů.
Nejnovější pětice svolávacích akcí souvisí zejména s možnými problémy u hydraulických brzd, ale také s případnými závadami u zadních nebo předních světel, případně u stěračů.
Oznámení přišlo těsně před zprávou, že automobilka dostala od federální vlády maximální možnou pokutu 35 milionů dolarů (701 milionů Kč) jako trest za to, že až letos začala se zpožděním stahovat do servisů auta se závažnou vadou zapalování. GM se musí podrobit i zvýšenému dozoru.
Současná svolávací akce se bude nejvíce týkat starších generací vozů Chevrolet Malibu, Pontiac G6 a Saturn Aura. Koroze kontaktů může způsobit, že se po sešlápnutí brzdového pedálu nerozsvítí brzdová světla. Americké orgány v souvislosti s tím evidují 13 nehod, při nichž byli dva lidé zraněni.
Automobilka přiznala, že ji tyto aktivity budou stát nemalé peníze. Jen v tomto čtvrtletí jde o přibližně 200 milionů dolarů, tedy zhruba čtyři miliardy korun.
Do opraven míří stále více typů
Další svolávací akce se týkají například modelu Corvette, Cadillac CTS. Většina z vozů byla sice prodána na americkém kontinentě, mimo něj a tedy i do Evropy, se však dostalo 76 000 z těchto aut.
Představitelé koncernu General Motors informovali, že nové akce jsou důsledkem zvýšené pozornosti na kvalitu vozů. Firma GM byla totiž podrobena značné kritice poté, co vyšlo najevo, že více než deset let neřešila problém se spínací skříňkou zapalování ve svých vozech.
Pokud totiž byl do skříňky zastrčen klíček s kroužkem, na kterém byly přívěšky či jiné klíče, mohlo se při přejetí nerovností stát, že se zapalování vypnulo. Následkem toho byly deaktivovány posilovače řízení a brzd a také airbagy. Při nehodách, které s touto závadou souvisely, zahynulo nejméně deset lidí.
Kvůli tomu se kritika snesla i na Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Vyšlo totiž najevo, že netlačil automobilku k rychlejší nápravě vadného zapalování, ačkoli dostal na tento problém za posledních deset let stovky stížností.
"Zdvojnásobili jsme snahu urychlit a vyšetřit současné probíhající revize a rovněž jsme rozpoznali a analyzovali čerstvé problémy s vozy, které vyžadují zákrok," sdělil nyní ředitel General Motors pro bezpečnost vozidel Jeff Boyer.
Čistý zisk automobilky General Motors v letošním prvním čtvrtletí také kvůli nákladům souvisejícím se svoláváním vozů k opravě klesl na zhruba 108 milionů dolarů (2,2 miliardy Kč) z 873 milionů USD před rokem. Podnik však vykázal již sedmnácté ziskové čtvrtletí za sebou.