Napadení Ukrajiny Ruskem na konci února vzbudilo v lidech obavy i vlnu solidarity. "Od vypuknutí konfliktu vidíme skokové nárůsty u všech kategorií, které jsou v rámci sbírek nejčastěji poptávané ze strany humanitárních organizací. Zájem je také o vybavení ubytovacích zařízení pro ukrajinské uprchlíky," popisuje mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková.
Mezi tři nejvíce rostoucí kategorie na e-shopu podle ní v prvních týdnech po vypuknutí konfliktu patřily kanystry, generátory a vysílačky. Prodeje spacáků vzrostly o téměř 900 procent a matrace a karimatky o 600 procent," dodává mluvčí.
Tomu odpovídají data nákupního rádce Heureka. Zájem o vysílačky podle něj na začátku března stoupl o více než 400 procent, následovaly masky a obvazové materiály.
O co byl největší zájem začátkem března na Heurece:
Vysílačky | +407% |
Masky | +351 % |
Obvazové materiály | +309 % |
Kanystry | +299 % |
Vodní filtry | +243 % |
Solární nabíječky | +232 % |
Elektrocentrály (generátory) | +204 % |
Netypicky již s příchodem jara začali Češi nakupovat i další outdoorové vybavení. Například zájem o vařiče spolu se spacáky a karimatkami vzrostl podle Heureky až o 135 procent. "Přitom běžně se tento sortiment kupuje až na začátku léta," podotýká pro online deník Aktuálně.cz Michal Buzek, šéf analytiků Heureky. Přes 200 procent vzrostl zájem o solární nabíječky a filtry na vodu.
Na e-shopech začali lidé v uplynulých týdnech skupovat také balené vody, dětskou výživu, pleny, drogerii či trvanlivé potraviny, potvrzují dále prodejci. Nešlo ale podle nich o tak masivní výprodeje, jaké Česko zažilo během pandemie koronaviru.
"Šlo především o trvanlivé potraviny, kde například u konzerv vzrostl zájem o 25 procent, a dále u rýže a luštěnin, kde jsme vyrostli o 20 procent. Mimo potravinové zboží vzrostly prodeje také u hygienických potřeb - toaletní papír o 25 procent a dámské hygienické potřeby o 15 procent," vyjmenovává mluvčí online supermarketu Rohlik Lutfia Volfová.
Zásoby jódu a kryty
Rozpoutání války na Ukrajině ovšem v Češích vyvolalo i pocit ohrožení, více tak začali myslet i na svou bezpečnost.
To je patrné mimo jiné na statistikách jódu nakoupeného v posledních týdnech na e-shopech či v lékárnách. "Zájem o jód prudce vzrostl na konci února, kdy na čas zmizely jodové tablety z lékáren. Lidé je skoupili pod vlivem ruské hrozby aktivace jaderných zbraní v souvislosti s válkou na Ukrajině," potvrzuje za e-shop Lékarna.cz Romana Žatecká.
Nákupy jódu na e-shopu podle ní po této zprávě naskočily desetinásobně. "Zájem sice po dvou týdnech opadl, přesto zákazníci aktuálně nakupují stále dvojnásobně víc přípravků s jódem než na začátku letošního roku," dodává Žatecká.
Podobně jako v době pandemie koronaviru přitom lékárníci před preventivním polykáním tablet varují. "Jód (jodid draselný) jako ochrana před radiací se účelně používá pouze do určitého okruhu kilometrů od místa jaderného neštěstí, a to během několika málo hodin před a do přibližně 24 hodin po jaderném výbuchu. Doporučení, kdy nasadit jódové tablety a jejich dávkování lidem v zasažených oblastech, řídí centrálně odborná autorita. Pro ostatní je preventivní užívání bez doporučení státní autority nebo lékaře nebezpečné," upozorňuje dále Žatecká.
Nejistotu spojenou s válkou začali lidé řešit i nákupem vlastního krytu. "Nám se poptávka odhadem zvedla o zhruba 150 až 200 procent, a to v celkovém souhrnu prací," potvrzuje pro Aktuálně.cz firma Řopík, která vyrábí železobetonové kryty pro ochranu osob v nouzových situacích.
Firma má ve své nabídce několik typů krytů, ke krátkodobému i dlouhodobému využití. Největší zájem je podle výrobce momentálně o krátkodobý kryt pro 14 lidí, jehož cena začíná na částce 1 200 000 korun. Součástí krytu je mimo jiné přívod elektřiny a vody, ale například i kuchyně či ložnice. "Tím že máme poměrně velký cenový rozsah, tak se nedá přesně říct, kdo je náš klient. Obecně jsou to všichni," doplňuje výrobce.
Strach z drahého plynu a pohonných hmot
Válečný konflikt výrazně zasáhl rovněž do trhu s komoditami, jako je ropa a zemní plyn. Pokračuje zejména zdražování plynu a kvůli sankcím uvaleným na Rusko se stupňují obavy z narušení jeho dodávek. Kvůli vývoji cen ropy zdražují také pohonné hmoty. Lidé tak daleko více začali hledat alternativní cesty, kterými si zajistí základní chod domácnosti.
"V souvislosti s invazí na Ukrajinu jsme zaznamenali krátkodobý velmi vysoký nárůst poptávky po třech typech zboží - elektrocentrály (generátory), kanystry na benzin a autolékárničky. Nárůsty prodejů byly ve stovkách procent, nyní ale již tento trend nepozorujeme, chování zákazníků se vrátilo k normálu," popisuje vedoucí marketingu hobbymarketu Bauhaus Jindřich Hovorka.
Online deník Aktuálně.cz už dříve upozornil, že si lidé nakoupili kanystry především kvůli uskladnění rapidně zdražujícího benzinu a nafty.
Obava zákazníků z nedostatku plynu a rychle rostoucích cen energií se pak podle Hobikové z Mall.cz propisuje do nákupu topení. "Zájem o krby a krbová kamna vzrostl již v lednu, a to o více než 100 procent. V posledních dvou měsících ještě roste. Od vypuknutí konfliktu na Ukrajině se dokonce ztrojnásobil," upozorňuje.
Podle Heureky vzrostl jen v březnu zájem o kategorii topení oproti loňsku o 55 procent. "V datech jsme zaznamenali významný nárůst zájmu o desítky procent kolem 6. března, kdy se v médiích začalo objevovat mnoho informací souvisejících s možným dalším růstem cen energií," doplňuje za Heureku Adéla Berková.
Jak vzrostl zájem o topení:
Olejové radiátory | +761,66 % |
Vařiče | +616,69 % |
Topidla | +275,77 % |
Teplovzdušné ventilátory | +227,32 % |
Tuhá paliva | +197,21 % |
Sporáky na tuhá paliva | +137,85 % |
Krbové vložky | +111,16 % |
Zdroj: Heureka
Mall.cz v poslední době více utržil i na různých druzích elektrických přímotopů.
Totožný trend u českých zákazníků vidí i e-shop Alza.cz. Kvůli strachu ze zdražování pohonných hmot a plynu hlásí výrazný zájem právě o kanystry a elektrické vařiče. "Dále se více prodávají výrobky zajišťující teplo a vytápění - teplovzdušné ventilátory, infrazářiče a teplomety," uzavírá tisková mluvčí Daniela Chovancová.