Praha – Nábytkářský řetězec IKEA začal v obchodním domě na pražském Zličíně vykupovat od lidí svůj starý nábytek. Na speciální web DruhýŽivotNábytku.cz umístil formulář, pomocí něhož mohou zájemci nabídnout použité zboží.
Každý kus musí lidé vyfotit z několika stran – detailně pak tu část, která je případně poškozena například rýhou nebo odloupnutím barvy. Vady však nesmí být velké, protože IKEA odebírá jen kompletní kusy, které jsou v dobrém stavu.
Lidé mohou prodejně nabídnout například použité pohovky, křesla, knihovny, židle a stoly, ale i úložné prostory, zrcadla či dětský nebo venkovní nábytek. Naopak IKEA nebude vykupovat matrace, kuchyně či doplňky, jako je prostírání, osvětlení či textil.
Redaktor online deníku Aktuálně.cz na místě zjišťoval, jaký je zájem o novou službu. Zaměstnanci řetězce však o spuštění ostrého provozu nevěděli. "Zatím to funguje jako burza nábytku mezi zaměstnanci, pro zákazníky se to má rozšířit zhruba za měsíc," uvedla pracovnice u oddělení zlevněného zboží. Ve skutečnosti je už ale služba zhruba týden dostupná pro všechny zájemce.
Jan Král, manažer "recovery oddělení" zličínské prodejny IKEA, potvrdil, že v rámci interního testování vyzkoušely možnost prodat starý nábytek dvě desítky zaměstnanců a veřejnost se zatím zapojila jen okrajově. "Vzhledem ke krátké době od spuštění se zákazníci pohybují v řádech jednotek. Většina jich je z Prahy a okolí," upřesnil.
Když lidé staré vybavení řetězci nabídnou, navrhnou i cenu, za kterou ho chtějí prodat. IKEA následně posoudí, zda je nábytek prodejný a zda nabídnutá cena není přemrštěná.
Pokud se dohodnou, vyzve obchod zákazníka, aby zboží přivezl. Kdo nábytek, který musí být sestavený, odvézt nezvládne, může si od řetězce objednat odvoz za 300 korun. "Odvoz zatím využila třetina zákazníků," dodal Král.
Za prodaný nábytek dostane zákazník slevovou kartu, na níž bude po dobu tří měsíců nabita částka, na které se obě strany při odkupu dohodly. IKEA slibuje, že starý nábytek prodá za stejnou cenu, za kterou ho získala.
Odkup starého nábytku spustila IKEA už dříve ve Španělsku a Belgii. Je součástí strategie, jíž se švédský řetězec snaží prosadit udržitelný rozvoj a zároveň obohatit svůj sortiment.
Ve zlevněném koutku se budou prodávat jak starší kusy, které má řetězec stále v nabídce, tak i ty, které už neprodává, ale splňují výkupní podmínky.