Praha - Důvodem nedůvěry v pojišťovny je u dvou pětin Čechů špatná osobní zkušenost a stejný podíl lidí má obavy z neuhrazení škody. Vyplývá to ze zářijového průzkumu agentury Ipsos pro portál Zarukomat.cz.
Více než čtvrtina lidí také nevěří pojišťovnám kvůli negativním kauzám zveřejněným v mediích. Přesto je 80 procent českých spotřebitelů pojištěno a věří v obecnou užitečnost pojištění.
Nedůvěra lidí v pojišťovny nepramení podle průzkumu pouze ze zmíněné obavy, že se klientovi nepodaří vyřešit pojistnou událost. Vychází také z nízké informovanosti českých spotřebitelů. Celkem 22 procent Čechů totiž uvedlo, že je pro ně těžké, zorientovat se v pojistných smlouvách. Pojišťovny podle dotázaných vytvářejí smlouvy příliš složité záměrně.
"Není pochyb o existenci poskytovatelů, kteří neinformovanosti klienta zneužívají ve svůj prospěch. Důkazem transparentnosti by měl být jasný výklad všech náležitostí smlouvy, bez zbytečného 'slovíčkaření'," uvedl ředitel Zárukomat.cz Tomáš Trnka.
Nízká informovanost Čechů ve spotřebitelských otázkách je podle něj dlouhodobým problémem. Často dochází ke sjednávání smluv, ve kterých si budoucí plátci pojištění nedbale prověří například podmínky plnění, a dochází tak k mylným domněnkám o tom, co všechno pojišťovna kryje.
Ač průzkum odhaluje nedůvěru spotřebitelů vůči poskytovatelům pojištění, ani řada klientů se nechová důvěryhodně. Stále častěji dochází ke zneužívání pojistek. Česká asociace pojišťoven prověřila v roce 2017 celkem 18 141 podezřelých pojistných událostí, ve kterých odhalila pojistné podvody celkem za 1,23 miliardy korun. Počet prověřovaných pojistných podvodů v minulém roce narostl o 13 procent.
Průzkum provedla agentura Ipsos v září mezi 525 respondenty.