Marže obchodníků přesahuje 23 procent, zjistili statistici. Nejziskovější je Lidl

ČTK ČTK
11. 4. 2016 15:06
Rozdíl mezi tržbami za zboží a náklady na prodané zboží dosahuje 23,4 procenta, z toho ale obchodník musí zaplatit náklady spojené s prodejem. Desítka největších obchodníků v ČR vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut. Nejvyšší mají Kaufland, Albert a Tesco, nejziskovější je ale Lidl.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

Obchodní marže je rozdíl mezi tržbami za zboží a náklady na prodané zboží. Ekonomicky je pak marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.

Desítka největších obchodníků v ČR vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut. Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco.

Nejvyššího zisku ve finančním roce 2014/2015 dosáhly diskonty Lidl - 2,6 miliardy korun.

Obchod Tržby Zisk / ztráta Účetní období
Kaufland 55,2 mld. Kč 2,13 mld. Kč 3/2014-2/2015
Ahold 48,3 mld. Kč -- 2015
Tesco 41,7 mld. Kč -3,9 mld. Kč 3/2014-2/2015
Lidl 33,6 mld. kč 2,6 mld. Kč 3/2014-2/2015
Penny Market 31,3 mld. Kč 523 mil. Kč 2014
Makro 27,6 mld. Kč -- 10/2014-9/2015
COOP 27,3 mld. Kč -- 2015
Geco 25,6 mld. Kč 247 mil. Kč 2014
Globus 22,9 mld. Kč 349 mil. Kč 7/2014-6/2015
Billa 21,4 mld. Kč 339 mil. Kč 2014

Zdroj: účetní závěrky a tiskové zprávy

"Podíl desítky největších řetězců v ČR je již relativně vysoký. Tradičním velkým řetězcům stále přibývá konkurence z řad internetových obchodů, na druhou stranu ale i tradiční řetězce začínají pronikat do online světa," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Celkem loni tržby obchodníků vzrostly meziročně o 5,9 procenta, což bylo nejrychlejší tempo od roku 2008. Podle ekonomů by tento trend měl dál pokračovat. Domácnostem rostou příjmy díky zvyšujícím se mzdám, šetří také díky nízkým cenám pohonných hmot. Rostoucí ekonomika a klesající nezaměstnanost motivují české spotřebitele i k nákupům zboží dlouhodobé spotřeby.

 

Právě se děje

Další zprávy