Praha – Pro obchodníky začíná nejdůležitější měsíc v roce. Ačkoliv prodejci lákají na vánoční nákupy už od září či října, lidé do kamenných obchodů i e-shopů míří hlavně v prosinci.
Jen internetové obchody by měly na dárcích k Vánocům utržit třetinu svých celoročních tržeb. Podle odhadů srovnávače Heureka by e-shopy měly za celý letošní rok utržit rekordních 96 miliard korun, což je o 19 procent více než loni. A z toho více než 30 miliard korun právě na vánočních dárcích.
Podle odhadů e-shopů bude letos hitem virtuální realita. "Horkým favoritem jsou HTC Vive a Sony PlayStation VR," říká marketingový ředitel Alzy Karel Kučera.
Co dostanou Češi na Vánoce, odhadují e-shopy také z prodeje v rámci Black Friday, kdy se nejvíce prodávala elektronika. Podle Václava Koukolíčka, mluvčího řetězce Tesco, se lidé o Vánocích zaměřují na "prémiové" produkty. "Například výrazně roste prodej vín," upřesňuje.
Vánoční kampaň Mallu, který sbírá vánoční přání, zjistila, že si Češi přejí hlavně mobilní telefony, notebooky nebo domácí spotřebiče. "Velmi oblíbené jsou také létající drony či kvadrokoptéry," říká Jan Řezáč, mluvčí Mallu.
Mezi dárky nebude chybět klasika jako knihy. "Hitem jsou i audioknihy," dodává Alexandra Čermáková, obsahová manažerka Heureky.
Online obchod s oblečením Zoot před Vánoci zaznamenává zvýšené prodeje v kategoriích, kde je univerzální velikost. "Rostou prodeje lodiček, psaníček či flitrového oblečení na party," popisuje Andrea Burgerová, mluvčí Zoot.cz.
Největším tahákem pro děti podle Heureky zůstává – stejně jako loni – veškeré zboží s princeznou Elzou z Ledového království či Spidermanem. Dospělí se ale v této kategorii zaměřili i na retro vlnu. "Velké popularitě se těší stavebnice Merkur, Seva nebo oranžová Tatra 148," říká Kučera z Alzy.
Štědrý den letos připadá na sobotu, což může lákat k odložení nákupů až na poslední týden. "Největší nápor mohou online obchody očekávat 14. a 15. prosince," očekává Miroslav Uďan, ředitel společnosti Shoptet, která pronajímá řešení pro e-shopy.
Loni Heureka zaznamenala největší nápor objednávek v prvních dvou prosincových pondělích.
Na nejdůležitější část roku se proto internetové obchody posilují i personálně. Největší e-shop Alza.cz přijal kolem 500 brigádníků, nejvíce v historii. Mall.cz začal nabírat lidi už v průběhu srpna, kdy mu přibylo 60 nových zaměstnanců. Na vánoční provoz počítá s asi 150 brigádníky. Personálně posilují i kamenné obchody.
"Ideální nákup by byl do pátku 16. prosince, nicméně zboží můžeme zaslat na naše výdejny, které budou otevřeny až do 24. prosince do 12 hodin," říká Řezáč z Mallu. Objednávku na pobočku doporučuje učinit do 22. prosince.
Heureka doporučuje objednávky do 19. prosince. A například na Zoot.cz mohou zájemci objednávat do 23. prosince do 15 hodin a ještě v ten samý den vyzvednout ve výdejně. Ve dvou pražských pobočkách mohou zákazníci lidé i o Štědrém dni.
S rekordními vánočními tržbami letos počítají nejen majitelé e-shopů. Průměrně rostou celkové maloobchodní tržby v prosinci o 17 procent oproti listopadu. "K rekordně vysokým tržbám letos povede příznivý ekonomický vývoj, nízká nezaměstnanost, postupně rostoucí mzdy a vysoká důvěra domácností v budoucí ekonomický vývoj," vysvětluje Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank.