Velká MPV zůstávají v nabídce automobilek, ale změnil se jejich design i zaměření. Dřívější orientaci na maximální užitnou hodnotu nahradil důraz na styl, luxus a pohodlí. U nových generací čistokrevně osobních MPV už například nemůžete vyjímat sedadla z auta. Pravda, většinou je lze sklopit do roviny stiskem jediného tlačítka, ale vzniklý prostor už není tak rozměrný, jako když sedačku necháte v garáži. O tom by mohli vyprávět třeba milovníci cyklistiky, kteří nechtějí při každém transportu kolo rozebírat.
Osobní verze dodávek nahrazují velká MPV u toho typu zákazníků, který prahne po co největším prostoru v interiéru pro posádku i zavazadla. Testovali jsme nový Citroën Space Tourer, osobní variantu nové generace modelu Jumpy, v módu "dovolená aktivní rodiny". To znamená, že jsme z jeho osmi sedadel v interiéru vyhodili krajní sedačku ve druhé i třetí řadě, a vzniklo tak místo pro dvě jízdní kola a hromadu dalších zavazadel na týdenní dovolenou pro šestičlennou famílii.
Pravda, vyjímání sedadel není zrovna disciplínou pro slečinky. Sedačka Citroënu Space Tourer váží více než dvacet kilo, s dvousedadlem si poradí jen pravidelný návštěvník posilovny se zdravými zády. A když už zmiňujeme negativa, tak jsme u testovaného auta nepochopili, proč chybějí třeba kapsy na zadní straně předních sedadel.
Dostupné sedmimístné osobní vozy kategorie MPV
Kromě osobních variant středně velkých dodávek jako Citroën Space Tourer stále existuje i dost čistě osobních MPV nebo osobních verzí menších dodávek, která pojmou více než pět lidí. Připravili jsme přehled všech, která měří na délku více než 4,6 m a stojí méně než 600 tisíc korun.
Plusy i minusy se dají najít i u dalšího prvku, který začíná být u čistokrevných osobních MPV čím dál vzácnější – šoupacích dveří. Na jednu stranu se díky nim do interiéru výborně nastupuje i nakládá a dají se otevřít i ve stísněných podmínkách parkovišť u obchoďáků. Na druhou stranu je k jejich zavření potřeba vynaložit dost síly a u testované verze jsme postrádali jakoukoli možnost otevření oken v těchto dveřích.
Výhodou, kterou si Space Tourer přiváží ze světa dodávek, je možnost výběru mezi třemi délkami karoserie. Testovali jsme tu prostřední označovanou stejně jako třeba trička písmenem M, která měří na délku 4,95 m. Lze však sáhnout i po kratší variantě XS (4,6 m) nebo delší XL (5,3 m). Všechny mohou mít tři řady sedadel, liší se ve velikosti zavazadlového prostoru za tou třetí. A samozřejmě cenou. Za každých 35 cm karoserie navíc si připlatíte 20 tisíc korun plus DPH.
Dalším dodávkovým pozitivem je široká nabídka konfigurace sedadel. V základním provedení má Citroën Space Tourer za sedadlem řidiče a spolujezdce vyjímatelné dvousedadlo a jednosedadlo. Naše varianta disponovala za příplatek stejným rozložením i v řadě třetí. Existují ale i verze se dvěma samostatnými sedadly v každé řadě (tedy celkem šesti místy), které lze otočit ve druhé a třetí řadě proti sobě v konferenčním uspořádání.
Interiér testované varianty působil útulně a díky spoustě příplatkových prvků jsme si většinou připadali jako za přístrojovou deskou běžného osobáku. Nechyběl například dotekový displej s navigací. Na druhou stranu by ale podobně velký osobní vůz asi neměl pouze plastový volant bez potažení kůží. Jeho držení však nebylo nepříjemné, stovky nonstop ujetých kilometrů se díky kvalitním sedadlům nepodepsaly ani na zádech.
Citroën Space Tourer se v Česku prodává pouze s naftovými motory. Zkoušeli jsme střed nabídky, tedy dvoulitr s výkonem 110 kW a manuálním řazením. Dynamikou jsme za běžnými osobáky nezaostávali ani při plném zatížení a v kopcích, příliš náročné nebyly ani předjížděcí manévry na okreskách při objíždění slovinské dálnice. Motor působí měkce a kultivovaně. Spotřeba se při cestě z Prahy do Chorvatska a zpět ustálila na 8,4 l nafty na 100 km, když jsme na dálnici tempomat nastavovali na tachometrových 143 km/h. Mimo dálnice se dalo jezdit i s konzumací mezi pěti a šesti litry.
Také naladění podvozku připomínalo spíše osobní auto než dodávku. Zejména na předních místech jsme kvitovali tlumené zdolávání děr a ladné zdolávání zpomalovacích prahů. Zadní pasažéři to měli o něco drncavější. Jízdní vlastnosti v zatáčkách sice mají daleko do sporťáku, ale se staršími většími vozy kategorie MPV jsou srovnatelné a také bychom je neoznačili jako vyloženě dodávkové.
Citroën Space Tourer se vyrábí na jedné lince s technicky shodnými vozy Peugeot Traveller a Toyota Proace. Jde o auto, které bychom doporučili aktivním rodinám, případně sportovním klubům. Aktuálně se prodává za ceny od 592 900 korun včetně DPH (1.6 BlueHDI Business M).