Listopadovou naftu v nádrži raději vyjeďte až do sucha, ať nezamrzne. 10 rad týkajících se paliv

Michal Štengl
2. 12. 2016 9:09
Přinášíme užitečné rady a tipy týkající se paliv v osobních automobilech. Dozvíte se, co dělat, aby v zimě nafta nezamrzla, nebo jak si počínat, když natankujete do nádrže benzin místo dieselu a naopak.
Natankovat benzin do naftového auta může být hodně drahý omyl. Ilustrační foto.
Natankovat benzin do naftového auta může být hodně drahý omyl. Ilustrační foto. | Foto: René Volfík/Economia

První radou asi část lidí hned na úvod nadzdvihneme ze židle, nicméně ji musíme zmínit. I v dnešní uspěchané době věnujte několik vteřin soustředění, jakou pistoli berete do ruky. Raději si několikrát zkontrolujte název paliva – ušetříte tím mnoho času, peněz a starostí. Pozor, v zahraničí se nepoléhejte na to, že benzin je zelený a nafta černá. Třeba v Bělorusku jsme se setkali s některými pumpami, kde to bylo naopak.

Natankovat benzin do dieselového auta je mnohem snazší než v opačném případě, protože se do hrdla nádrže vejde i benzinová pistole. V opačném případě to nejde, protože naftová pistole má větší průměr než hrdlo. To ale nebrání některým nešťastníkům, aby nádrž natankovali, pistoli jenom nezastrčí úplně dovnitř. Zabránit těmto nepříjemnostem se snaží někteří výrobci. Například Ford u nových vozů slibuje, že díky systému Easy Fuel špatné palivo nenatankujete (nedovolí zasunout pistoli).

Pokud špatné palivo načerpáte, nemusí být ještě všechno ztracené. Záleží na množství. Když natankujete cca 10 % nesprávného paliva, tedy asi 5 litrů, dá se situace zachránit doplněním nádrže palivem správným. Chybu rozhodně neuděláte, když to bude dražší prémiové, které obsahuje aditiva. Pokud ho na pumpě nemají, poptejte se po aditivu (prodává se samostatně v lahvičkách) a podle návodu ho nalijte do nádrže.

Je každopádně velmi důležité neustále sledovat přístrojovou desku a neignorovat kontrolky či hlášení palubního počítače. Moderní motory si totiž dokážou kvalitu paliva pohlídat, a pokud se jim něco nezdá, tak to dají najevo.

Zjistíte-li, že jste natankovali špatné palivo, až ve chvíli, kdy máte nádrž plnou, bez pomoci servisu se to už neobejde. Při placení o tom informujte obsluhu čerpací stanice, která by měla pomoci třeba se zajištěním odtahu a servisu. Základní rada zní: nestartujte ani motor. Protože už samotným otočením klíče v zapalování dojde k načerpání paliva do systému.

V servisu vám špatné palivo odčerpají, vymění filtry a vše vyčistí. To přijde asi na dva až pět tisíc korun podle typu auta. Nejhorší je varianta, pokud si záměny nevšimnete a s autem od pumpy odjedete. Za pár set metrů totiž stejně zastavíte, a to už je opravdu zle, hlavně u naftového motoru. Škody se mohou šplhat do desítek tisíc korun, protože hrozí poškození vstřikovacího čerpadla, vstřiků, ale i samotného motoru. U benzinového auta to obvykle odskáče katalyzátor.

Zimní období klade z hlediska paliva na automobil mnohem větší nároky. Problémy mívají se startem v mrazech zejména vozy s naftovým motorem. U benzinu je jediné riziko při delším odstavení vozu, protože biosložky na sebe vážou vodu. A ta může dělat v mrazu potíž. U nafty, přestože hovoříme o zamrznutí, to není led, co nedovolí v mrazu nastartovat. Palivové čerpadlo a filtry totiž ve skutečnosti ucpou krystalky parafínu, které se vylučují v naftě v souvislosti s klesající teplotou.

Nízkoteplotní vlastnosti jsou proto jedny z nejdůležitějších parametrů motorové nafty stanovené normou. Tento parametr se nazývá filtrovatelnost a je to nejnižší teplota, při které zkoušená motorová nafta ještě prochází přes sítko s přesně definovanou velikostí ok. Zjednodušeně řečeno je to teplota, při které krystalky parafínů neucpou sítko.

Na českém trhu se stejně jako ve většině ostatních států EU distribuuje motorová nafta s rozdílnými nízkoteplotními vlastnostmi v závislosti na ročním období. V termínu od 15. dubna do 30. září se prodává tzv. letní nafta s filtrovatelností 0 °C, od 16. listopadu do 28. února se na čerpacích stanicích musí prodávat zimní nafta zaručující nastartování motoru i při teplotě -20 °C. V období mezi letní a zimní naftou se pumpy zavážejí tzv. přechodovou naftou s filtrovatelností -10 °C. A právě ta je na nebezpečí „zamrznutí“ nejnáchylnější.

Pokud jste v říjnu nebo v listopadu natankovali přechodovou naftu a nádrž dosud nevyjeli, rychle to udělejte. A pokud pojedete teď začátkem prosince na hory, vždy se na pumpě zeptejte, jaký typ nafty mají v nádržích. Když podle předpovědí hrozí vysoké mrazy, doporučujeme koupit tzv. arktickou naftu s filtrovatelností -32 °C. Ta se obvykle prodává v horských oblastech. Pokud ji na pumpě nemají, natankujte prémiovou naftu jako Shell V-Power Racing Nitro+ Diesel. Prémiová paliva totiž mají nadstandardní nízkoteplotní parametry.

 

Právě se děje

Další zprávy