Dezinformace jako byznys. Nejvlivnější vydělávají i statisíce měsíčně díky příznivcům

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
15. 5. 2024 18:15
Šíření dezinformací je často výnosný obchod. Zatímco dříve byly na této scéně nejúspěšnější konspirační weby, po epidemii covidu a začátku války na Ukrajině začali mít silnější vliv "bojovníci za svobodu", celebrity, influenceři či extremističtí politici. Nejvlivnější si vydělají i statisíce měsíčně. Příjmy z reklamy jim v poslední době nahrazují rostoucí příspěvky od příznivců.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Režisér a autor animovaných filmů Jan Tománek v době epidemie covidu v roce 2021 spoluzaložil projekt Zdravé fórum. Kritizoval opatření tehdejší vlády Andreje Babiše, postupně ale vyrostl v jednoho z nejviditelnějších šiřitelů zavádějících i zcela nepravdivých zpráv o covidu a obecně zdraví. 

Ještě letos v únoru spolek na Facebooku sdílel článek dezinformačního a krajně pravicového média The Epoch Times o tom, že Spojené státy zaznamenávají nárůst rakoviny po posilovací dávce očkování proti covidu. Toto tvrzení bylo v minulosti vyvráceno, vědecké studie nic takového neprokázaly.

Od vzniku Zdravého fóra si Tománek se spoluzakladatelem a právníkem Tomášem Nielsenem vydělali jen díky tomuto spolku zhruba milion korun, ukázal výzkum organizace Prague Security Studies Institute (PSSI) z loňského června. Peníze z transparentního účtu si rozdělili za "grafické, reklamní, textové a internetové práce - web a PR" nebo právní služby.

Každý si přijde zhruba na 60 tisíc měsíčně. Spolek získává peníze hlavně od svých podporovatelů. "Případ Zdravého fóra ukazuje, jak se obchod se strachem a šířením dezinformací může stát pro některé 'podnikatele' velmi příhodným přivýdělkem," píše se ve výzkumu.

Upozorňuje i na výrazný nepoměr příjmů a výdajů. Například za období od dubna do června 2023 spolek získal 14 485 korun, jeho výdaje však dosáhly 363 997 korun.

S ustupující epidemií covidu ale ubývalo příznivců, kteří spolku posílali peníze. Tománkův projekt se začal situaci přizpůsobovat a postupně se přeměnil v platformu šířící nepravdivé informace o migraci i proruskou propagandu.

Tománek například tento měsíc zveřejnil video, na kterém má údajně Strana zelených v jednom z britských měst oslavovat své vítězství ve volbách. Na videu jsou řvoucí muži v muslimském oděvu a s tradiční arabskou pokrývkou hlavy. Jeho příspěvky pravidelně sdílí jeho Zdravé fórum, které má skoro 30 tisíc sledujících. 

Léčitelé a obchodníci

Analýza rozlišuje u webů šířících dezinformace několik byznysmodelů. Zdravé fórum odpovídá typu takzvaných léčitelů. Jde o weby věnující se předně zdravotním a lifestylovým tématům, založené ve snaze vytvářet zisk, případně podpořit další výdělečné aktivity provozovatele.

Lidem stojícím za Zdravým fórem podle PSSI dezinformační aktivity ale neslouží jako hlavní zdroj příjmů. Sám Tománek na svém webu uvádí, že se věnuje režijní práci a vydávání knih. Pořádá také besedy s lidmi. 

Co víte o obchodu se strachem?

Návštěvníci webů by měli být podle organizace PSSI vedeni k tomu, aby požadovali větší transparentnost ohledně využití jejich finančních příspěvků. V rámci osvěty se organizace snaží, aby lidé méně podléhali manipulacím a případně se nenechali obrat o peníze. Znalosti o obchodu s dezinformacemi si můžete otestovat v jejich kvízu.

Někteří ale na šíření dezinformací postavili celé své živobytí. Například Ondřej Geršl s konspiračním webem AC24, který šíří proruskou propagandu a po zahájení ruské invaze na Ukrajinu byl coby hrozba pro národní bezpečnost zablokován. Funguje už od roku 2011, patří k nejdéle působícím dezinformačním webům v Česku.

"Geršl jeho provozování chápe jako mediální podnikání. Jelikož dle jeho názoru jsou lidé, kteří chtějí tento druh informací, tak jim je dává," říká analytička Kristína Šefčíková z PSSI. Geršl tvrdí, že web založil kvůli svému rozhořčení z údajných "mediálních lží" okolo teroristických útoků na USA z 11. září 2001. Minulý měsíc jeho web navštívilo podle online nástroje Similar Web 1,1 milionu lidí. 

Geršl mimo jiné spoluzaložil Asociaci nezávislých médií, která sdružovala dezinformační weby. "Geršlovo podnikání probíhá pod hlavičkou společnosti s ručením omezeným AC24, která se podle obchodního rejstříku zabývá výrobou, obchodem a službami," doplňuje Šefčíková. Organizace mapující českou dezinformační scénu Čeští elfové v roce 2020 zjistila, že nezanedbatelnou část článků web přebírá z české mutace ruské státní propagandistické stránky Sputnik. 

Redakce Aktuálně.cz Ondřeje Geršla i Jana Tománka kontaktovala s dotazy na jejich podnikatelské aktivity spojené s dezinformacemi. Do vydání článku nereagovali.

Weby jako AC24 označují analytici za obchodníky. "Tato kategorie představuje nejvyšší společenské riziko kvůli své schopnosti upoutat pozornost, na rozdíl od omezeného dosahu témat týkajících se zdraví a životního stylu, a také schopnosti úspěšně generovat zisk," popisuje Kristína Šefčíková. 

Podobné stránky kombinují více zdrojů příjmů, aby nejen udržely provoz, ale také vydělávaly. Nejvíce peněz jim zajišťuje reklama. "Často umisťují deset a více reklamních polí na jednu stránku, což naznačuje, že cílí na co největší příjem," doplňuje analytička.

Příjmy a výdaje dezinformačních webů s transparentními účty duben—červen 2023.
Příjmy a výdaje dezinformačních webů s transparentními účty duben—červen 2023. | Foto: Prague Security Studies Institute

Inzerenti často ani nevědí, komu pomáhají

Podle odhadů PSSI může nejziskovější web AC24 na příjmech z reklamy vydělávat přes 335 tisíc korun měsíčně. Nabízí navíc i prémiový obsah pro předplatitele.

"Vzhledem k tomu, že reklama je na tyto weby umisťována převážně prostřednictvím online aukcí a automatizovaných nákupů reklamního prostoru, mnoho inzerentů neví, že se jejich reklamy na takových webech objevují a pomáhají jejich provozu svými penězi," píší ve výzkumu analytici. Na těchto webech kromě soukromých firem inzeruje mnohdy i státní správa nebo neziskové organizace.

Podle odborníků se dá účinně zakročit proti dezinformacím právě osvětou mířenou na firmy, aby na konspiračních stránky nezadávaly reklamu. Weby tak přijdou o peníze.

Spolek Nelež upozorňuje firmy na to, že se jejich reklama vyskytuje v negativním kontextu a může ohrozit pověst značky. "Jeden z webů, který je na našem seznamu dezinformačních webů, rozesílal našim podporovatelům dopis, aby odstoupili od podpory aktivit Nelež. Evidentně jim to dělá finanční problémy," poznamenává předseda spolku Roman Číhalík.

Podle analytiků z PSSI jsou hlavními zdroji financování u konspiračních stránek od roku 2020 stabilně dobrovolné příspěvky čtenářů a příjmy z reklamy. Příspěvky ale v poslední době začínají inzerci převyšovat. "Demonstrují roli loajálního publika dezinformačního prostředí, a to zejména u dlouhodobě fungujících webů. Tento zdroj představuje největší výzvu pro pokusy o demonetizaci, protože příspěvky jsou darované vědomě na základě osobního přesvědčení," píše se v závěru výzkumu.

Článek vznikl ve spolupráci s Prague Security Studies Institute a podporou Open Information Partnership.

Video: Novinářka mapuje dezinformační scénu. Postupuje to, už se to netýká jen chudých, tvrdí (15. 6. 2023)

Spotlight Aktuálně.cz - Ivana Svobodová | Video: Jakub Zuzánek
 

Právě se děje

Další zprávy