Život vznikl z páry plynoucí ze Země, zjistili vědci

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
13. 2. 2012 21:20
Nová teorie popírá názor, že první živé organismy vznikly v mořské vodě
Čistý led přímo z ledovce může mít modrou, nachovou, zelenou i bílou barvu. Několik dnů po výbuchu vulkánu převládá černá. | Foto: Reuters

Osnabrück - Život na Zemi vznikl díky vodní páře, která pronikla z hlubin planety. Na povrchu se pak pára přetvořila ve vodu, která tu zůstala v malých nádržkách, kde vytvořila ideální podmínky pro vznik života.

Tvrdí to alespoň studie mezinárodního týmu vědců zveřejněná v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Doposud byla většina vědců toho názoru, že první živé organismy vznikly v mořské vodě, připomíná agentura DPA.

Biofyzik Armen Mulkidjanian z univerzity v Osnabrücku spolu s kolegy ze Spojených států a Ruska analyzovali možnou látkovou výměnu a zejména způsob výživy prvních buněk. Ty podle nich potřebovaly poměrně vysokou koncentraci zinku, manganu a fosforu a též vysoký poměr draslíku a sodíku. Proto musela být voda, v níž žily, podobná té z geotermálních pramenů, jaké jsou dnes například v americkém národním parku Yellowstone, tvrdí vědci.

Tým zkoumal asi 60 genů, které jsou dnes ve všech buněčných organismech. Podle Mulkidjaniana byly takové geny také u společných předchůdců dnešních buněčných organismů. Na základě genů mohli výzkumníci určit některé proteiny pravěkých buněk a to jim zase umožnilo usuzovat, jakým způsobem v buňkách probíhala látková výměna.

Před několika miliardami let byla Země podle vědců plná sopek a její atmosféra se podobala té, která je dnes na Venuši nebo Marsu. Za těchto podmínek se díky vulkanickým procesům na povrch dostávaly vodní pára a plyny, které po ochlazení utvořily kaluže a malé rybníčky. V nich pak mohly minerály sloužit jako katalyzátory při vzniku živých buněk.