Zemi minul asteroid. O kousek - 14 tisíc kilometrů

Josef Tuček
10. 11. 2009 20:50
Celosvětová evidence zná šest tisíc planetek v blízkosti Země

Kleť - Zemi velmi těsně minula malinká planetka neboli asteroid, oznámili astronomové z jihočeské hvězdárny na Kleti. Stalo se tak uplynulý pátek a těleso minulo Zemi ve vzdálenosti 14 000 kilometrů, což je zhruba průměr zeměkoule.

"Planetku o velikosti sedmi metrů objevili astronomové v Arizoně asi patnáct hodin před tím, než proletěla kolem Země. Propočty okamžitě prokázaly, že těleso naši planetu mine," konstatoval Miloš Tichý z hvězdárny na Kleti, kde se specializují právě na objevování planetek a komet.

Podle Tichého by však případná srážka se Zemí nezpůsobila žádnou katastrofu; jen malý kráter a lokální škody. Planetka byla příliš malá.

O něco větší, desetimetrový asteroid vlétl začátkem listopadu do zemské atmosféry nad Indonésií, kde se třením rozpadl. "Byla to zřejmě planetka s porézním povrchem, která nevydrží tolik jako asteroidy železité," komentoval astronom Tichý.

Šest tisíc objektů v evidenci

Astronomové z Kleti spolupracují s celosvětovou centrálou v americké Cambridgi, která eviduje planetky blízké Zemi. Nyní je jich známo přes šest tisíc takových, které s k Zemi přibližují blíže než na 50 milionů kilometrů. Z nich tisícovka se může k Zemi přiblížit blíže než na sedm milionů kilometrů.

Kopule kleťské hvězdárny.
Kopule kleťské hvězdárny. | Foto: Hvězdárna Kleť

"Přes dvě stovky těchto těles mají dráhu, která nevylučuje srážku se Zemí v příštích sto letech, ale s malinkou pravděpodobností od jedna k milionu po jedna k deseti miliardám. Jejich pohyb dále upřesňujeme," shrnuje Miloš Tichý.

Evidované planetky mají velikost od jednoho metru po desítky kilometrů. "Když jsme před pětadvaceti lety na observatoři začínal, byli jsme rádi, když jsme našli planetku o velikosti kilometru. Dnes nám přístroje umožňují najít objekty nesrovnatelně menší," pochvaluje si astronom Tichý.

Slovenská opozice se nedohodla na velké koalici

Slovenské opoziční strany se ve čtvrtek nedokázaly dohodnout na vytvoření velké koalice, takzvaného "bloku změny", ve kterém by společně šly do parlamentních voleb v únoru příštího roku. Zkomplikovaly si tak podle agentury Reuters svůj cíl, že vystřídají vládní koalici tří stran vedenou levicovou stranou Směr, která dominuje slovenské politice v poslední dekádě.

Podpora Směru u voličů klesla po loňské vraždě investigativního novináře a jeho snoubenky, která vyvolala masové protesty proti korupci. Dlouholetý premiér Robert Fico se musel vzdát funkce v čele vlády, ale jeho koalice přežila. Vládu vede Peter Pellegrini, kterého si Fico vybral, a Směr je opět pokládán za favorita voleb.

Reuters poznamenal, že opozice v boji proti zkorumpovanému systému dosáhla obrovského úspěchu vítězstvím liberální právničky Zuzany Čaputové v loňských prezidentských volbách. Ale není jisté, zda tento úspěch dokáže zopakovat i v parlamentních volbách.