Zemi minul asteroid. O kousek - 14 tisíc kilometrů

Josef Tuček
10. 11. 2009 20:50
Celosvětová evidence zná šest tisíc planetek v blízkosti Země

Kleť - Zemi velmi těsně minula malinká planetka neboli asteroid, oznámili astronomové z jihočeské hvězdárny na Kleti. Stalo se tak uplynulý pátek a těleso minulo Zemi ve vzdálenosti 14 000 kilometrů, což je zhruba průměr zeměkoule.

"Planetku o velikosti sedmi metrů objevili astronomové v Arizoně asi patnáct hodin před tím, než proletěla kolem Země. Propočty okamžitě prokázaly, že těleso naši planetu mine," konstatoval Miloš Tichý z hvězdárny na Kleti, kde se specializují právě na objevování planetek a komet.

Podle Tichého by však případná srážka se Zemí nezpůsobila žádnou katastrofu; jen malý kráter a lokální škody. Planetka byla příliš malá.

O něco větší, desetimetrový asteroid vlétl začátkem listopadu do zemské atmosféry nad Indonésií, kde se třením rozpadl. "Byla to zřejmě planetka s porézním povrchem, která nevydrží tolik jako asteroidy železité," komentoval astronom Tichý.

Šest tisíc objektů v evidenci

Astronomové z Kleti spolupracují s celosvětovou centrálou v americké Cambridgi, která eviduje planetky blízké Zemi. Nyní je jich známo přes šest tisíc takových, které s k Zemi přibližují blíže než na 50 milionů kilometrů. Z nich tisícovka se může k Zemi přiblížit blíže než na sedm milionů kilometrů.

Kopule kleťské hvězdárny.
Kopule kleťské hvězdárny. | Foto: Hvězdárna Kleť

"Přes dvě stovky těchto těles mají dráhu, která nevylučuje srážku se Zemí v příštích sto letech, ale s malinkou pravděpodobností od jedna k milionu po jedna k deseti miliardám. Jejich pohyb dále upřesňujeme," shrnuje Miloš Tichý.

Evidované planetky mají velikost od jednoho metru po desítky kilometrů. "Když jsme před pětadvaceti lety na observatoři začínal, byli jsme rádi, když jsme našli planetku o velikosti kilometru. Dnes nám přístroje umožňují najít objekty nesrovnatelně menší," pochvaluje si astronom Tichý.

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.