Zemi mine asteroid, obávat se jej nemusíme

Josef Tuček
28. 1. 2008 14:06
Čeští hvězdáři pomohli určit: planetka do Země nevrazí

Kleť - Zemi míjí asteroid, neboli planetka kódově pojmenovaná 2007 TU24. Hvězdáři ji sledují s klidným zájmem. Už vědí, že dráhu naší planety po příštích přinejmenším sto let nepřekříží.

Asteroid objevili američtí hvězdáři v Arizoně loni v říjnu. Blížil se k Zemi, a v té chvíli nebylo zcela jasné, po jaké dráze.

"Zaměřily se na něj tehdy dalekohledy z observatoří po celém světě. A samozřejmě i u nás," říká Miloš Tichý z Hvězdárny Kleť.

Šest týdnů pozorování

Astronomové z Kleti už objevili 884 takzvaných číslovaných asteroidů. Tedy takových, jejichž dráha už je velmi přesně spočítána. Našli také dalších několik set planetek, u nichž je dráha známa s menší přesností.

"Asi šest týdnů ještě nebylo jasné, jestli se její dráha se Zemí nepřekříží, i když pravděpodobnost byla dost malá," vzpomíná Miloš Tichý. "Výsledky všech pozorování jsme posílali do celosvětové centrály pro sledování planetek v americké Cambridgi."

Tam se pak údaje spojily, takže 4. prosince byla planetka vyřazena ze seznamu potenciálně nebezpečných kosmických objektů.

Je dál než Měsíc

"Teď už ji sledujeme jenom ze zájmu, abychom se ujistili, že naše propočty její dráhy jsou správné," dodává astronom Tichý.

Planetka 2007 TU24 se nyní přibližuje k Zemi rychlostí 9,2 kilometru za vteřinu. Astronomové v posledních dnech snížili odhad jejího průměru ze čtyř set na 250 metrů.

Nejblíže k nám se dostane v úterý v 9:33 středoevropského času. Ovšem i tak ji bude od naší planety dělit 538 tisíc kilometrů. Což je vzdálenost větší, než jakou si udržuje Měsíc (ten je od nás průměrně 384 tisíce kilometrů daleko).

Až do roku 2027 se žádná jiná planetka tak blízko k Zemi nedostane. Tedy z těch, které už astronomové našli.

Hvězdáři mohou planetku vidět i deseticentimetrovými dalekohledy. Laik ji však na obloze nenajde.