Živě z Balkánu: Mostar symbolem soužití? Nesmysl

Tomáš Rákos
18. 7. 2011 8:26
Turisté most nad Neretvou zbožňují. Ve městě přesto žijí lidé, kteří ho nikdy nepřešli
Mostar, nejrozdělenější město Bosny a Hercegoviny.
Mostar, nejrozdělenější město Bosny a Hercegoviny. | Foto: Tomáš Rákos

Mostar (on našeho zvláštního zpravodaje) - Kluci na kolech se prohání Vukovičovou ulicí jak o závod.

V parku na dohled od řeky Neretvy posedávají staří muži a pokuřují, zdraví skupinku usměvavých žen v šátcích, vracejících se z nákupů.

"Marko! Marko!"

Desetiletí dvanáctiletí uličníci obestoupí malého blonďáka. Začíná strkanice. Chlapec do party očividně nepatří. Zatímco jinde v Evropě lze dětské pošťuchování přejít, v Mostaru - nekompromisně etnicky rozděleném městě - je chlapecký mikrosvět součástí mnohem širšího problému.

Marko je bosenský Chorvat, kluci na kolech bosenští Muslimové.

Kdyby jen turisté věděli

Po vyhlášení nezávislosti Bosny a Hercegoviny válčili Chorvaté a Muslimové společně proti jugoslávské armádě. Po odchodu Srbů se obě komunity pustily do bojů mezi sebou - bosenské Chorvaty hnala vpřed představa nezávislého státu. "Nezapomeňte rok 1993," stojí na zdech a kamenech po celém městě. Místní se hesla drží úporně. Válka z jejich myslí nezmizela.

Kristina Čoričová ze sdružení Abraševič.
Kristina Čoričová ze sdružení Abraševič. | Foto: Tomáš Rákos

Zrekonstruovaný Stari most má symbolizovat sjednocení. V roce 2004 ho s velkou slávou a za evropské peníze znovu otevřeli. Turisté po něm korzují tam a zpět, v rukou připravená eura pro odvážné skokany.

Pro obyvatele etnicky roztříštěné Bosny a Hercegoviny nesymbolizuje památka pod ochranou UNESCO vůbec nic.

Napětí ve městě je příliš velké, největší z celé federace. Jestli měl Samuel Huntington se svou pochybnou teorií o střetu civilizací pravdu, Mostar mu je důkazem. 

"Jen jednou jedinkrát v životě jsem lhal o svém původu. V Mostaru do mého auta začal na křižovatce narážet rozzuřený chlap," vzpomíná Darko Brkan, šéf sarajevské neziskovky Zašto ne? (Proč ne?). Každý den svádí v hlavním městě ostré bitvy s politiky, v Mostaru muslimské kořeny tajil.

"Radši jsem na něj řval: jsem Chorvat!"

Je velmi pravděpodobné, že malý Marko po mostě nešel nikdy.

"Znám plno teenagerů, kteří ho zblízka ještě ani neviděli. Dnešní školáci jsou vychováváni v naprosté izolaci od dětí z druhé komunity. Aby Chorvat přišel jen tak do muslimské čtvrti? To se tady pořád nenosí. Připomíná mi to dobu těsně před válkou," krčí rameny Kristina Čoričová z kulturního centra Abraševič, které se snaží Muslimy i Chorvaty sblížit.

Foto: Tomáš Rákos

Kafa, ne Kava

Přes 400 let starý osmanský most cíleně zničilo chorvatské dělostřelectvo v roce 1993 během bosensko-chorvatské války. Jedním z velitelů byl generál Slobodan Praljak. Za pogromy proti muslimům a v neposlední řadě za zničení nejvýznamnější mostarské památky ho soudí Mezinárodní trestní tribunál v Haagu.

Stavba vydržela exploze šedesáti granátů, pak se zřítila.

Ve městě, kde si dospělí dvakrát rozmýšlejí, zda si objednat kafu nebo kavu, to aby podle výslovnosti neprozradili, k jaké komunitě patří, se optimismus hledá obtížně. Nahrává tomu i vážná desetiměsíční politická krize, kterou Bosna a Hercegovina od posledních voleb zažívá.

Ráj pro turisty.
Ráj pro turisty. | Foto: Tomáš Rákos

Vše je tady striktně etnicky rozdělené: autobusová doprava, elektrárenské podniky, služby, profesní sdružení. Z kopce, odkud děla deset měsíců ostřelovala muslimské ghetto na východním břehu Neretvy, jeho elegantní medresy a bazar, teď v noci neonově září třiatřicet metrů vysoký římskokatolický kříž. Veřejné tajemství říká, že má zastínit minarety mešit.

 

Za vším hledej papaláše 

Dvaatřicetiletá Kristina Čoričová z Abraševiče má pořád napilno. Problém jsou peníze. Kultura je v Bosně a Hercegovině to poslední, na co má stát příspěvky. Zahraniční sponzoři se ale pořád shánějí lépe než podpora mostarských úřadů. Jak říká Čeričová, svou agendu vyřizují podle etnického a náboženského klíče. Mnohem rigidněji než ve zbytku federace.

Mostar zdobí statisíce děr po kulkách.
Mostar zdobí statisíce děr po kulkách. | Foto: Tomáš Rákos

"Nejproblematičtější jsou školy," stýská si. Jejich ředitelé a učitelé tady povětšinou fungují jako agenti římskokatolické církve a islámských institucí. Před lety vznikl nápad otevřít společnou základku, plán ale naprosto ztroskotal. "Společnou měla jenom střechu," vzpomíná Čoričová.

"Církevní papaláši z obou stran řeky tady nenávist vyvolali, šířili ji za války a stále se snaží, aby neutichla," dodává.

Marko tak v hodinách dějepisu nikdy neuslyší, že je Praljak válečný zločinec. Co se muslimští kluci na kolech učí v hodinách náboženství, to netuší už vůbec nikdo.

Paradoxem dnešního Mostaru je tak fakt, že nejzranitelnější jsou vůči vlivu etnické a náboženské nenávisti mladí lidé. Přitom svištění kulek, vraždy, znásilňování a výbuchy granátů nikdy nezažili. "Jsou ztracená generace, my si aspoň pamatujeme dobu před válkou, oni ale nemají na co navazovat," uzavírá Čoričová.

Uličníky z Vukovičovy ulice nakonec rozehnali pokuřující staříci. Marko utíkal pryč, směrem od Starého mostu, který v Mostaru stále platí za výsostné území Muslimů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy