Urážkou Dubčeka způsobil Zeman na Slovensku smršť. Přejeme si Česko bez něho, říká Vášáryová

Šárka Mrázová Martin Biben Šárka Mrázová, Martin Biben
14. 1. 2018 14:12
Herečka a diplomatka Magda Vášáryová, která podporovala Michala Horáčka, si přeje, aby si Česko ve druhém kole zvolilo jiného prezidenta než Miloše Zemana. Ten podle ní Slovensko svými výroky o Alexandru Dubčekovi urazil.
Magda Vášáryová
Magda Vášáryová | Foto: ČTK

Praha - Demokratický tábor je už v Česku dostatečně silný na to, aby ve druhém kole ovlivnil volbu prezidenta a porazil současnou hlavu státu Miloše Zemana, soudí slovenská diplomatka a herečka Magda Vášáryová. Doufá, že Češi půjdou volit i ve druhém kole.

Přála by si, aby v nové hlavě státu Slovensko získalo silného partnera, který by byl podobně proevropský. V osobě současného prezidenta ho podle ní nemá.

"Třeba teď se proti panu Zemanovi spustila na Slovensku smršť, když řekl, že se pan Dubček ‚podělal‘. Myslím si, že to bylo v každém případě velmi nešťastné vyjádření a na Slovensku to vyvolalo velkou vlnu protestů, dokonce oficiálních," poznamenala pro Aktuálně.cz.

Vášáryová sledovala sčítání hlasů v pražském Mánesu ve štábu textaře a podnikatele Michala Horáčka, který skončil na čtvrtém místě. Nablízku mu jako jeho poradkyně byla více než rok, od té doby, co ohlásil svou kandidaturu. Osobně i profesně se znají ale už desítky let.

Podle Vášáryové je jedno, zda v prvním kole lidé volili Jiřího Drahoše, Michala Horáčka nebo Pavla Fischera. Konkrétněji výsledky prvního kola však nechtěla komentovat. Volba záleží podle ní zcela na občanech.

"Byla jsem kandidátkou na prezidentku a toto všechno jsem si už absolvovala doma. Vždy se vyhýbám tomu, abych kritizovala jediného suveréna v čase voleb, a tím je občan. Občané se jednoduše rozhodnou a oni si i nesou ty důsledky své volby," řekla.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 7 minutami

Dálnice D1 na Benešovsku byla hodinu neprůjezdná, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova v úterý zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta byl přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Jeden člověk byl zraněn. Vyplynulo to z informací Národního dopravního informačního centra a krajských hasičů.

Nehoda na 56. kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Podle mluvčí středočeských hasičů Terezy Fliegerové narazilo osobní auto do nákladního. "Bylo tam nějaké lehčí zranění. Hasiči nikoho nevyprošťovali, ale poskytli předlékařské ošetření," uvedla Fliegerová. Provoz na dálnici byl podle Národního dopravního informačního centra obnoven kolem 07:30.

Na místě kromě hasičů zasahovali také policisté a záchranáři. "Zraněný byl ošetřen. Jeho zdravotní stav nevyžadoval převoz do zdravotnického zařízení, takže byl ponechán na místě," řekla mluvčí krajské záchranné služby Petra Effenbergerová.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy