Zakažme úplně reklamu na alkohol, žádají britští lékaři

Martin Novák Martin Novák
8. 9. 2009 16:30
Britský svaz lékařů považuje situaci na ostrovech za alarmující. Vláda prý musí začít něco dělat
Foto: Ondřej Besperát

Londýn - Dokážete si představit, že by z televize, plakátů či internetových portálů zmizely vychlazené sklenice s pivem, sklenky s červeným vínem, whisky nebo vodkou?

Britští lékaři ano. A dokonce se o to chtějí přičinit.

Britská lékařská asociace (BMA) ve dnes zveřejněném návrhu žádá, aby reklamy na alkohol úplně zmizely i ze sportovních událostí a uměleckých akcí.

Lékaři na ostrovech tvrdí, že míra spotřeby alkoholických nápojů v zemi se za posledních dvacet let drasticky zvýšila a překračuje únosnou mez.

Foto: Reuters
 

Vlády by prý s tím mělo něco začít dělat, protože kritická situace se dotýká především mládeže.

Požadují zabránit jak prodeji příliš levného alkoholu, tak zakázat jeho propagaci. Restrikce by se prý měly podobat omezením, kterým jsou vystaveni kuřáci a výrobci cigaret.

"Mezi roky 1992 až 2006 stouply výdaje na nákup alkoholu v domácnostech o 81 procent," uvádí se v dokumentu.

Britský svaz pivnic a barů však tvrdí, že trend se pomalu mění a konzumace alkoholu už začala klesat.

Džamila Stehlíková.
Džamila Stehlíková. | Foto: Ondřej Besperát

Výrobci alkoholu varování lékařů zpochybňují. Reklama podle nich nadměrné pití alkoholu nepodporuje, uvedl pro agenturu Reuters jejich zástupce David Poley.

Aktivně začala bojovat proti alkoholismu skotská vláda. Letos oznámila, že chce zakázat nabídky příliš levných alkoholických nápojů v prodejnách a zamezit rovněž výhodným nákupům lahví s alkoholem ve formě "dvě za cenu jedné".

"Chceme, aby Skotsko bylo silnější a bezpečnější. To podkopávají nabídky levně dostupného alkoholu a názor, že když člověk pije, musí se rovnou opít," uvedl skotský ministr spravedlnosti Kenny MacAskill.

V České republice prosazovala kroky proti vysoké spotřebě alkoholu bývalá ministryně Džamila Stehlíková.

Foto: Aktuálně.cz

Upozorňovala na to, že 69 procent českých dětí požilo alkoholické nápoje ještě před dosažením třinácti let. A že řada z nich popíjí alkohol pravidelně minimálně jednou týdně.

Ministryně proto navrhla regulaci reklamy na alkohol zaměřené na děti do 18 let. Doporučila také umísťovat na etikety alkoholických nápojů varování ministerstva zdravotnictví pro těhotné ženy o škodlivém vlivu alkoholu na jejich budoucí dítě.

 

Právě se děje

Další zprávy