Záhada rozluštěna. Tajemný signál z vesmíru má pozemský původ

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 2. 9. 2016 8:24
Vědci od počátku mírnili očekávání, že by radioteleskop RATAN-600 zachytil důkaz o mimozemské civilizaci. Ruská Akademie věd nyní tvrdí, že se tak opravdu nestalo.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha – Původ neznámého signálu, který loni v květnu zachytil radioteleskop RATAN-600, je zřejmě odhalen.

Rusko oznámilo, že pocházel ze starého armádního satelitu z dob Sovětského svazu.

Potvrdila to ruská Akademie věd, pod kterou radioteleskop na Kavkaze nedaleko gruzínské hranice spadá.

"Skutečně jsme mimořádný signál zaznamenali. Zkoumání ale ukázalo, že vycházel ze sovětského satelitu," cituje agentura TASS astronoma Alexandra Ipatova z ruské akademie.

Potvrdila to pro TASS i Julija Sotniková, která pracuje přímo na teleskopu RATAN-600. "Mimořádný signál se objevil, ale analýza ukazuje, že měl pozemský původ," uvedla vědkyně.

Velmi silný signál by zachycen 15. května 2015. Astronomové tento úkaz zveřejnili až tento týden s tím, že pocházel od hvězdy HD 164595.

Od počátku ale mírnili očekávání, že by mohlo jít o kontakt s mimozemskou civilizací.

"Je dost velká pravděpodobnost, že může jít o nějakou vojenskou komunikaci mezi Zemí a satelity," tvrdil ještě před stanoviskem Ruské akademie věd americký vědec Nick Suntzeff z univerzity College Station v Texasu nedaleko Houstonu.

Opatrný byl v úterý v rozhovoru pro Aktuálně.cz také Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky.

"Hledání života ve vesmíru se oproti minulým desetiletím více přiblížilo k seriózní vědě. Je důležité, aby nám zůstal zachován rozum a kritický přístup k získaným informacím," uvedl.

Nevysvětlen zůstává podobný silný a ojedinělý signál zachycený 15. srpna 1977 americkým astronomem Jerrym Ehmanem. Pocházel údajně ze souhvězdí Střelce. Od dvojhvězdy Chi-1 Sagittarii, vzdálené přes 220 světelných let od Země.

Colorado hlásí druhý případ hokejisty nakaženého koronavirem

V kádru hokejistů Colorada Avalanche se objevil druhý případ hráče nakaženého novým typem koronaviru. Klub jméno nezveřejnil, pouze oznámil, že hráč je v domácí izolaci. V NHL se ví dohromady o čtyřech případech, další dva pocházejí z týmu Ottawy.

Klub z Denveru v prohlášení uvedl, že všichni, kdo přišli s hráčem do blízkého kontaktu, byli informováni a zůstávají v karanténě, kterou dříve nařídilo vedení ligy. Žádný další hokejista ani člen realizačního týmu podle klubu nevykazuje příznaky nemoci COVID-19.

Ve čtvrtek vedení Colorada, v němž působí i brankář Pavel Francouz a útočník Martin Kaut, oznámilo první případ nákazy. Nejmenovaný hráč se podle klubu už zcela zotavil.

NHL je přerušená od 12. března, do konce základní části v té době zbývaly zhruba tři týdny. Nyní jsou v karanténě všichni hráči NHL zatím do 6. dubna. Ve Spojených státech amerických počet nakažených koronavirem už přesáhl 100.000 a jsou nejvíce zasaženou zemí na světě.