Záhadná zářící místa a pyramida. Planeta Ceres nám něco tají

Petr Jemelka Petr Jemelka
24. 6. 2015 20:33
Na trpasličí planetě mezi Marsem a Jupiterem byly objeveny záhadné zářící plochy, které jsou rozlehlejší a jasnější než Las Vegas.
Záhadný zdroj světla na Ceresu. "Pyramida" je vidět na videu

Pasadena - Astronomové analyzují velmi neobvyklé snímky z trpasličí planety Ceres. Americká planetární sonda Dawn tam totiž objevila záhadné zářící plochy, které jsou rozlehlejší a jasnější než Las Vegas.

Při dalším snímkování navíc Dawn vyfotografovala cosi, co nápadně připomíná obří pyramidu starověkých Egypťanů.

"Ceres naše experty nepřestává mást," připouští na svých internetových stránkách americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA).

Mezi Marsem a Jupiterem

Nadmíru zajímavá planeta se nachází ve sluneční soustavě (našem planetárním systému) mezi Marsem a Jupiterem. Z vesmírného hlediska tak mají lidé popisovanou záhadu "za humny".

Když odborníci na Zemi snímky ze satelitu Dawn, který vstoupil na oběžnou dráhu Ceresu v březnu letošního roku, poprvé analyzovali, pracovali s teorií, že může jít o chybu. Další snímky ale zářící plochu potvrdily. A odhalily i druhou, o něco menší.

Tahle místa extrémně překvapila celý tým a zmátla každého, kdo se na ně podíval.

"Tahle místa extrémně překvapila celý náš tým a zmátla každého, kdo se na ně podíval," potvrdila CNN zástupkyně vedoucího výzkumníka mise Dawn Carol Raymondová.

"Zdá se, že se (obě zářící místa - pozn. red.) nacházejí ve stejném kráteru. To by mohlo značit vulkanickou aktivitu. Na geologická vysvětlení si ale musíme počkat, než budeme mít k dispozici snímky s větším rozlišením," vysvětluje na webu NASA šéf mise Chris Russell.

Co ještě skrývá kráter?

Obvod zmiňovaného kráteru dosahuje 92 kilometrů, může tedy ukrývat mnoho dalších tajemství. První zářící místo se nachází v jeho středu a je asi dvakrát jasnější než druhé, které bylo zaznamenáno poblíž okraje.

Foto: NASA

"Prověřujeme všechny možnosti"

Další tajuplný objev na sebe nenechal dlouho čekat. Odborníci ukázali veřejnosti objekt, jejž popisují jako "skálu s příkrými svahy, která se tyčí z relativně hladkého povrchu trpasličí planety".

Vrchol pravidelného objektu, připomínajícího pyramidu, se tyčí do výšky téměř pěti kilometrů a je uprostřed planiny. Myšlenky na umělou stavbu se proto přímo nabízejí.

Máme tedy čekat, že nám američtí astronomové brzy představí vesmírné sousedy? NASA zatím tajemně "mlží". "Může to být led, může to být sůl, zvažujeme ale i další možnosti," stojí v oficiálním prohlášení.